De Engelsman Ian Robertson, van Rolls-Royce afkomstig, wordt vanaf volgende maand belast met wat BMW noemt ‘future retail’. Want met alle nieuwe types auto’s straks – denk aan de elektrische i-modellen, maar ook aan mobiliteitsproducten als het succesvolle deelprogramma Drive Now – zullen de verkoopkanalen ook op de schop moeten. Veel verwacht Robertson van de nieuwe ‘winkel’ in Parijs die eind deze maand de poorten opent. Het is een zogenaamde flagstore waarin het niet zozeer draait om de auto maar meer om het merk BMW. Deze flagstore bevindt zich aan de duurste winkelstraat van Parijs tegenover de winkel van Louis Vuitton.

Robertson: "In deze tijden moet je volop experimenteren. Niet alleen met verschillende types auto’s met verschillende typen aandrijvingen, maar ook in retailconcepten. Merkbeleving is dan juist heel belangrijk. Daarom wordt Parijs ook zo belangrijk. Het is een atypische showroom met de nadruk op design. Het gaat ons imago versterken."

In premium ziet BMW ook voor de toekomst de beste kansen. BMW heeft berekend dat de premium markt een triljoen euro groot is. Een kwart daarvan is goed voor auto’s, dus 250 miljard. BMW richt zich met de grotere modellen voornamelijk op het segment mensen die een miljoen euro aan liquide middelen hebben. Daar heb je er twaalf miljoen van, waarvan de meeste in de VS wonen (5,2 miljoen mensen), dan volgt China (1,1 miljoen) en vervolgens Engeland (570 duizend mensen). Duitsland volgt op de vierde plek.