Lohrers werk gaat verder dan auto’s alleen. In de jaren vijftig en zestig speelde hij een hoofdrol in de ‘visuele identiteit’ van het merk Porsche. Deze speciale tentoonstelling in het museum is een eerbetoon aan de tijdloze kwaliteit van Lohrers werk, dat een blijvende bijdrage leverde aan het positieve imago van de toen nog jonge sportautofabrikant.  Tijdens de tentoonstelling is onder meer een selectie te zien van de posters die Lohrer aan het einde van elk jaar maakte en waarop hij de sportieve successen van Porsche visualiseerde. Een hoogtepunt in de Porsche-reclame is onder meer de serie posters die Lohrer in 1961 maakte van de Porsche 356, waarop het model te zien is in de sfeer van sporten als golf, jagen en paardrijden. De felle kleuren van de sportuitrusting domineren steeds de op kleine schaal afgebeelde sportauto, wat kenmerkend is voor de prestigieuze Porsche-reclames uit die tijd.

Behalve veertig posters is tijdens de tentoonstelling in het Porsche Museum ook artwork van Hanns Lohrer voor brochures te zien. Bijvoorbeeld de rode cover van de 356A-catalogus uit 1958, met daarop een vrouwenhand in een elegante handschoen. Daarbij ontbreekt ook de poedel niet: het tweede beeldelement rechtsonder in de hoek toont een chique jonge vrouw met een aangelijnde poedel. Dit beeld geeft de slogan "Krachtige elegantie, met zachte hand te leiden" een dubbele betekenis. Ter gelegenheid van de tentoonstelling breidt de winkel van het Porsche Museum zijn assortiment uit met ansichtkaarten, canvasdoeken, labels en koelkastmagneten voorzien van grafische prints van Lohrer.

Het Porsche Museum is geopend van dinsdag tot en met zondag, van 9.00 uur tot 18.00 uur.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding