Dat betekent dat ook Mini, Rolls-Royce, Husqvarna Motorcycles en de submerken BMW i, BMW M en Mini John Cooper Works worden gepresenteerd. Het originele gebouw is in tact gebleven, maar door een complete herinrichting konden de nieuwe expositieruimtes worden gecreëerd.

Ian Robertson, bestuurslid voor verkoop en marketing is verheugd dat de Group nu een ‘overall brand experience’  kan bieden: "Dat is belangrijk. Het is een belofte. Het hiernaast gelegen museum laat onze historie zien, terwijl heden en met BMW i ook de toekomst in Welt staan."

In de zogenaamde ‘double cone’ is ruimte gemaakt voor een expositie over andere facetten van het bedrijf. Zo staat midden in de ontvangstruimte een enorme wereldbol met feiten, waarop met kijkers kan worden ingezoomd om voor meer informatie. In het souterrain staan kubussen met thema’s van personeelswerving tot en met het gebruik van nieuwe materialen.

BMW Welt heeft sinds zijn opening wisselende tentoonstellingen geboden, maar ook de mogelijkheid om daar je nieuwe auto te laten afleveren en/of deel te nemen aan een fabriekstour, of een tour ‘achter de coulissen van het afleveringscentrum’. Bovendien zijn er jaarlijks zo’n 300 evenementen, zoals jazz- of adventsconcerten, congressen, prijsuitreikingen en conferenties.

Elk jaar bezoeken zo’n 2,2 miljoen mensen BMW Welt. Het is daarmee de populairste toeristische attractie in Beieren en niet alleen bij de inwoners van die deelstaat, maar voor alle Duitsers (59 procent, waarvan 37 procent uit Beieren), maar ook Amerikanen (13 %); en Engelsen (8 %). In totaal kwamen 18 duizend BMW-klanten naar Welt voor de aflevering van hun auto. Hoewel er grote vraag is van Nederlandse kopers, is dat vanwege bepaalde regels in de EU nog steeds niet mogelijk. Intussen is er een lobby op gang gekomen van de gezamenlijke Duitse merken om dit in de nabije toekomst te kunnen bewerkstelligen.

Harald Krüger, bestuurslid  voor Mini, Motorrad, Rolls-Royce en Aftersales, zei gisteren: "De afgelopen jaren kwam vanuit de Mini Community regelmatig de vraag waarom Mini niet in Welt te zien was. Zij zullen nu snel hun weg naar München weten te vinden. Wij gaan meer aandacht besteden aan de individuele merken en de zakelijke aspecten van de BMW Group. De aanwezigheid van alle merken in Welt is de eerste stap."

BMW Welt is dagelijks geopend van 9.00-18.00 uur. De toegang is gratis. Meer over de nieuwe opzet van BMW Welt is te lezen in Automobiel Management van 26 oktober. Bekijk rechts van dit artikel de fotogalerij. Een klik op de foto geeft een groter formaat.