De pan-Europese #MicraAttitude-campagne daagde deelnemers uit een pin board te maken op Pinterest met afbeeldingen die hun Micra Attitude weerspiegelt. Elke deelnemer kon beelden pinnen in verschillende categorieën zoals geweldige gadgets, inspirerende quotes en mensen en gedurfde bestemmingen.

5.000 foto’s

Dat leverde een oogst op van 5.000 foto’s die alleen al op Pinterest door bijna een half miljoen mensen bekeken werden. Via Facebook bereikte #MicraAttitude nog eens 25,5 miljoen mensen en Twitter leverde een bereik van 4,1 miljoen mensen op. De campagne liep in zestien Europese landen. De 45 succesvolste deelnemers kregen een box met goodies ter waarde van € 200,-.

‘We wilden letterlijk met onze eigen ogen zien wat nu exact de "Micra Attitude" betekent volgens consumenten… en dat hebben we geweten,’ aldus David Parkinson, bij Nissan Europe verantwoordelijk voor de social media-activiteiten. ‘We zijn verrast door de enorme respons en vooral door de enorme inzet van sommige deelnemers. Als het gaat om kostenefficiënte campagnes, kun je niet zonder social media.’

Vrouwen en auto’s

De #MicraAttitude-campagne laat ook zien hoe vrouwen over auto’s denken, wat hen inspireert en wat ze verwachten. Niet alleen mannen zijn dol op auto’s, vrouwen ook. ‘Voor vrouwen geldt dat de auto iets zegt over henzelf en dat het bezit van een auto het gevoel van onafhankelijkheid en vrijheid versterkt,’ constateert Parkinson. ‘Vrouwen vinden het meestal geweldig de auto een persoonlijke stijl te geven met accessoires.

Honderden mensen

David Parkinson: ‘Social media bieden geweldige mogelijkheden om met mensen in contact te komen. Als je alle shares, likes en bezoekstatistieken even opzij legt, zien we als belangrijkste resultaat dat vele honderden mensen geïnspireerd raakten door de campagne en direct onze site bezochten voor meer informatie over de nieuwe Micra. Als alleen al een klein percentage hiervan kiest voor een Micra, dan weten we wat de kracht is van zo’n kosteneffectieve campagne waarbij alleen social media zijn ingezet. Het succes van #MicraAttitude laat zien dat je als merk moet durven de consument direct bij een campagne te betrekken, ook al is er geen controle op de items en commentaren die ze delen. Het ergste wat kan gebeuren is dat meteen duidelijk wordt hoe consumenten een campagne waarderen… en dat is nuttige informatie voor een volgende keer.’