In de slipstream schroefden ook Citroën (+22%) en Peugeot (+16%) hun mediabudgetten flink op. De totale mediabestedingen van de personenautobranche stegen met meer dan dertien procent in vergelijking met 2013, zo blijkt uit cijfers van Nielsen.

De toegenomen mediabestedingen lijken een poging om de dalende autoverkopen tegen te gaan. In de maand september nam het aantal verkochte auto’s af met bijna vier procent. In de eerste negen maanden van 2014 werden zelfs ruim vijf procent minder auto’s verkocht.
De drie Franse merken Renault, Citroën en Peugeot, vormen inmiddels de topdrie van meest geadverteerde automerken. Het gat met nummer vier (Volkswagen) was bijna vijf miljoen euro maar de bestedingen aan het Duitse merk namen evenzogoed toe met tien procent tot bijna 19 miljoen euro.
De vierde plaats van Volkswagen is opmerkelijk, omdat het nooit tot de topadverteerders behoorde en de laatste twee jaar op de zevende en achtste plaats terug te vinden was. Opel, dat steevast in de topdrie stond, zakt naar plaats vijf in 2014. Het merk hield de hand stevig op de knip: min 26 procent. Samen met Ford (-11%) en Kia (-1%) waren dat de enige merken in de toptien die de reclame-uitgaven beperkten. Alle overige merken voerden de mediadruk op, waarbij Nissan en Volvo de bestedingen zelfs verdubbelden.

Meer mediacijfer op http://www.aumacon.nl/

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding