Dit is vandaag bekendgemaakt in De Kuip in Rotterdam. De maatschappelijke invulling van het partnership tussen Opel en Feyenoord heeft tot doel om uiteindelijk iedereen in Nederland binnen zes minuten te kunnen reanimeren bij een hartstilstand. Het hebben van in totaal tweehonderd duizend vrijwilligers is daarbij essentieel. Omdat de Hartstichting nu 75 duizend vrijwilligers heeft, moeten er 125 duizend worden geworven.

Bij aanvang van het hoofdsponsorschap van Feyenoord – op 1 juli 2013 – gaf Opel al te kennen dat het meer wilde zijn dan alleen de naam op het shirt. Nu voegt Opel de daad bij het woord. Maar deze maatschappelijke invulling is geen eenrichtingsbenadering want  ook Feyenoord zal de samenwerking met de Hartstichting centraal stellen in zijn mvo-beleid. Eric Gudde, algemeen directeur van Feyenoord: "Als je hart er plotseling mee ophoudt, is het van levensbelang dat je snel wordt geholpen. En dat willen Opel en Feyenoord bewerkstelligen samen met de Hartstichting."
Elke week krijgen zo’n driehonderd Nederlanders buiten het ziekenhuis een hartstilstand. Reanimatie binnen zes minuten kan de overlevingskans verdubbelen. Maar om in héél Nederland binnen zes minuten tot reanimatie te kunnen overgaan – voordat professionele hulpverleners ter plekke zijn – zijn in totaal 200 duizend vrijwilligers nodig. Momenteel zijn er ruim 75 duizend vrijwilligers geregistreerd in het centrale oproepsysteem. Deze mensen kunnen reanimeren en zijn direct oproepbaar in het geval dat iemand in de omgeving een hartstilstand krijgt.
Directeur Floris Italianer van de Hartstichting: "Wij kunnen de katalyserende werking van beide organisaties uitstekend gebruiken. Dankzij de enorme achterban en de communicatiekracht van zowel Feyenoord als Opel denken we dat het haalbaar is binnen afzienbare termijn de benodigde vrijwilligers  te registreren. Als we dat bereiken, zijn we in staat jaarlijks honderden levens te redden." Om ervoor te zorgen dat op termijn overal in het land binnen zes minuten gereanimeerd kan worden, zullen in de loop van de samenwerking ook de driehonderd partnerverenigingen van Feyenoord en het Opel-dealernetwerk worden gemobiliseerd. De reanimatietrainingen bij deze partijen worden in samenwerking met het Rotterdamse Erasmus MC verzorgd.

Meer informatie

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding