Volkswagen wil weer binding creëren

Het sjoemeldieselschandaal heeft het vertrouwen in Volkswagen geen goed gedaan. Met een nieuwe campagne wil de onderneming nu de emotionele binding met de klanten weer vergroten.

Volkswagen start een nieuwe reclamecampagne om het deels beschaamde vertrouwen van het publiek terug te winnen. Men wil dit doen door emotionele verhalen te vertellen, volgens marketingtopman Jürgen Stackmann: "Ongelooflijk veel mensen op de wereld verbinden herinneringen met auto’s, terwijl Volkswagen een deel van hun leven is. Om het kort te zeggen: Volkswagen was en is ‘the people’s car’.

Elke generatie  

Om deze reden stelt de campagne dus niet auto’s maar mensen centraal. De tv-commercial bijvoorbeeld toont de hoofdrolspeler en de verschillende VW-modellen die hij in zijn leven meemaakt en rijdt. Daarmee laat het merk zien dat ‘het merk Volkswagen het leven van mensen in elke generatie begeleidt’,  aldus Anders-Sundt Jensen, marketingbaas van het merk VW-personenwagens. Ook in advertenties staan ‘de mensen en hun behoeften’ centraal. De campagne start begin februari om te beginnen in Groot-Brittannië, Spanje, Portugal en later in Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland. In maart volgen de andere Europese landen en de rest van de wereld. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met het bureau DDB.

Geen Das Auto  

Met de nieuwe campagne neemt Volkswagen afscheid van ‘Das Auto’, de Duitstalige pay-off die men jarenlang ook in het buitenland toegepaste. Er is geen vervangende pay-off gepland want volgens topman Stackmann, die kennelijk nog niet aan zelfvertrouwen heeft ingeboet na de schandalen van de afgelopen maanden,  heeft Volkswagen zo’n claim ‘niet nodig’. Evenzogoed is het sjoemeldieselschandaal de aanleiding geweest voor de nieuwe campagne. Topman Winterkorn ruimde het veld nadat hij zei zich van geen kwaad bewust te zijn. Maar boven het concern hangen nog talloze donkere wolken van miljardenhoge boetes en schadeclaims. "We hebben in de laatste maanden ingeboet aan geloofwaardigheid en vertrouwen.  We gaan er nu alles aan doen dat weer terug te krijgen", aldus Stackmann. (bron: Automobilwoche)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Volkswagen wil weer binding creëren - Automobielmanagement.nl

Volkswagen wil weer binding creëren

Het sjoemeldieselschandaal heeft het vertrouwen in Volkswagen geen goed gedaan. Met een nieuwe campagne wil de onderneming nu de emotionele binding met de klanten weer vergroten.

Volkswagen start een nieuwe reclamecampagne om het deels beschaamde vertrouwen van het publiek terug te winnen. Men wil dit doen door emotionele verhalen te vertellen, volgens marketingtopman Jürgen Stackmann: "Ongelooflijk veel mensen op de wereld verbinden herinneringen met auto’s, terwijl Volkswagen een deel van hun leven is. Om het kort te zeggen: Volkswagen was en is ‘the people’s car’.

Elke generatie  

Om deze reden stelt de campagne dus niet auto’s maar mensen centraal. De tv-commercial bijvoorbeeld toont de hoofdrolspeler en de verschillende VW-modellen die hij in zijn leven meemaakt en rijdt. Daarmee laat het merk zien dat ‘het merk Volkswagen het leven van mensen in elke generatie begeleidt’,  aldus Anders-Sundt Jensen, marketingbaas van het merk VW-personenwagens. Ook in advertenties staan ‘de mensen en hun behoeften’ centraal. De campagne start begin februari om te beginnen in Groot-Brittannië, Spanje, Portugal en later in Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland. In maart volgen de andere Europese landen en de rest van de wereld. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met het bureau DDB.

Geen Das Auto  

Met de nieuwe campagne neemt Volkswagen afscheid van ‘Das Auto’, de Duitstalige pay-off die men jarenlang ook in het buitenland toegepaste. Er is geen vervangende pay-off gepland want volgens topman Stackmann, die kennelijk nog niet aan zelfvertrouwen heeft ingeboet na de schandalen van de afgelopen maanden,  heeft Volkswagen zo’n claim ‘niet nodig’. Evenzogoed is het sjoemeldieselschandaal de aanleiding geweest voor de nieuwe campagne. Topman Winterkorn ruimde het veld nadat hij zei zich van geen kwaad bewust te zijn. Maar boven het concern hangen nog talloze donkere wolken van miljardenhoge boetes en schadeclaims. "We hebben in de laatste maanden ingeboet aan geloofwaardigheid en vertrouwen.  We gaan er nu alles aan doen dat weer terug te krijgen", aldus Stackmann. (bron: Automobilwoche)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding