Bij Ford gaat het om een filmpje voor een Mustang dat werd vertoond in bioscopen en op YouTube. Daarin wordt een gedicht geciteerd (zie filmpje onderstaand) waarin ‘wordt gesuggereerd dat rijden een manier is om woede af te reageren wat een risico vormt voor de bestuurder, andere weggebruikers en voetgangers,’ aldus de Advertising Standards Authority ASA.

Fiat Chrysler laat in een video op YouTube zien hoe vier auto’s met grote snelheid aan het racen zijn wat volgens de ASA ook niet door de beugel kan ‘omdat de autofabrikant haar auto’s gebruikt op een manier die onveilig en onverantwoord rijden kan aanmoedigen.’ Fiat Chrysler verwees in een reactie naar het Hot Wheels spel voor kinderen maar dat kon de ASA niet overtuigen.

Nissan is op haar beurt ‘veroordeeld’ voor een tv-spotje waarin de bestuurder van een Micra keihard op de rem trapt om stilstaand verkeer te ontwijken en zo sneller dan anderen op het vliegveld te zijn. Ook dit zou onverantwoord rijden aanmoedigen, denkt de Britse reclamedienst.