De IAA, verreweg het grootste evenement op de autokalender in Duitsland, wordt om het jaar gehouden. Volgens Duitse bronnen hebben de deelnemende fabrikanten onder leiding van de Duitse merken het organiserende Verband der Automobilindustrie om een spoedvergadering gevraagd om de toekomst ervan te bespreken. Die bijeenkomst zou aanstaande vrijdag al worden gehouden. “Er is geen garantie voor het voortbestaan,” zegt financieel directeur Nicolas Peter van BMW onomwonden. “De betekenis van autobeurzen is veranderd. In de toekomst moet het minder om het product en meer om de technologie draaien.”
Dat die betekenis is veranderd blijkt onder meer uit het feit dat grote beurzen als de Auto Rai en de autotentoonstelling van Londen de afgelopen jaren al het loodje hebben gelegd. Peter vindt daarnaast dat de prijs-prestatie verhouding scheef is gegroeid. BMW zelf heeft dit jaar al de eigen stand tot een derde van het vroegere formaat teruggebracht en stopt het overgebleven geld in een ‘huisevenement’.
Veel merken afwezig
De stand van Daimler is een derde kleiner dan die van vorige keer terwijl Toyota, Fiat, Chrysler, Alfa Romeo, Volvo en een reeks andere merken helemaal niet meer aanwezig zijn. Dat is misschien maar goed ook want voor komend weekend hebben de gezamenlijke Duitse milieugroepen een grote anti-auto demonstratie rond de IAA aangekondigd.