Autofabrikanten hebben genoeg van IAA Frankfurt

De autowereld, en zeker de Duitse, heeft genoeg van de Internationale Automobil-Ausstellung IAA in Frankfurt die vandaag officieel wordt geopend door bondskanselier Angela Merkel. Een groot aantal buitenlandse merken schittert nu al door afwezigheid. Maar ook wie wel een stand heeft, vindt het evenement niet meer van deze tijd en te duur. Ook is er zware kritiek op de locatie in de drukke stad Frankfurt.

Duitse autoshow niet meer in Frankfurt

De IAA, verreweg het grootste evenement op de autokalender in Duitsland, wordt om het jaar gehouden. Volgens Duitse bronnen hebben de deelnemende fabrikanten onder leiding van de Duitse merken het organiserende Verband der Automobilindustrie om een spoedvergadering gevraagd om de toekomst ervan te bespreken. Die bijeenkomst zou aanstaande vrijdag al worden gehouden. “Er is geen garantie voor het voortbestaan,” zegt financieel directeur Nicolas Peter van BMW onomwonden. “De betekenis van autobeurzen is veranderd. In de toekomst moet het minder om het product en meer om de technologie draaien.”

Dat die betekenis is veranderd blijkt onder meer uit het feit dat grote beurzen als de Auto Rai en de autotentoonstelling van Londen de afgelopen jaren al het loodje hebben gelegd. Peter vindt daarnaast dat de prijs-prestatie verhouding scheef is gegroeid. BMW zelf heeft dit jaar al de eigen stand tot een derde van het vroegere formaat teruggebracht en stopt het overgebleven geld in een ‘huisevenement’.

Veel merken afwezig

De stand van Daimler is een derde kleiner dan die van vorige keer terwijl Toyota, Fiat, Chrysler, Alfa Romeo, Volvo en een reeks andere merken helemaal niet meer aanwezig zijn. Dat is misschien maar goed ook want voor komend weekend hebben de gezamenlijke Duitse milieugroepen een grote anti-auto demonstratie rond de IAA aangekondigd.

Autofabrikanten hebben genoeg van IAA Frankfurt - Automobielmanagement.nl

Autofabrikanten hebben genoeg van IAA Frankfurt

De autowereld, en zeker de Duitse, heeft genoeg van de Internationale Automobil-Ausstellung IAA in Frankfurt die vandaag officieel wordt geopend door bondskanselier Angela Merkel. Een groot aantal buitenlandse merken schittert nu al door afwezigheid. Maar ook wie wel een stand heeft, vindt het evenement niet meer van deze tijd en te duur. Ook is er zware kritiek op de locatie in de drukke stad Frankfurt.

Duitse autoshow niet meer in Frankfurt

De IAA, verreweg het grootste evenement op de autokalender in Duitsland, wordt om het jaar gehouden. Volgens Duitse bronnen hebben de deelnemende fabrikanten onder leiding van de Duitse merken het organiserende Verband der Automobilindustrie om een spoedvergadering gevraagd om de toekomst ervan te bespreken. Die bijeenkomst zou aanstaande vrijdag al worden gehouden. “Er is geen garantie voor het voortbestaan,” zegt financieel directeur Nicolas Peter van BMW onomwonden. “De betekenis van autobeurzen is veranderd. In de toekomst moet het minder om het product en meer om de technologie draaien.”

Dat die betekenis is veranderd blijkt onder meer uit het feit dat grote beurzen als de Auto Rai en de autotentoonstelling van Londen de afgelopen jaren al het loodje hebben gelegd. Peter vindt daarnaast dat de prijs-prestatie verhouding scheef is gegroeid. BMW zelf heeft dit jaar al de eigen stand tot een derde van het vroegere formaat teruggebracht en stopt het overgebleven geld in een ‘huisevenement’.

Veel merken afwezig

De stand van Daimler is een derde kleiner dan die van vorige keer terwijl Toyota, Fiat, Chrysler, Alfa Romeo, Volvo en een reeks andere merken helemaal niet meer aanwezig zijn. Dat is misschien maar goed ook want voor komend weekend hebben de gezamenlijke Duitse milieugroepen een grote anti-auto demonstratie rond de IAA aangekondigd.