In ruil moeten de spelers van de club een Audi e-tron van de ‘exclusieve automobielpartner’ gaan rijden, naast opdraven op evenementen van de Duitse autofabrikant. Ook organiseert de club jaarlijks een Audi Summer Tour naar een ver land dat een interessante markt vormt voor het automerk, met name China en de VS. Audi houdt bovendien met de kostbare deal nog een jaar of tien BMW bij de club uit haar vestigingsplaats buiten de deur. Het clubbestuur heeft wel serieuze gesprekken gevoerd met BMW maar die werden in mei zonder succes afgebroken, naar verluidt omdat BMW in een tijd van bezuinigingen tegen de hoge bedragen aanhikte.

Audi is al sinds 2002 hoofdsponsor van Bayern München. Het autobedrijf heeft sinds 2011 ook 8,33 procent van de aandelen in de voetbalorganisatie in handen. In dat kader mag Audi ook de voorzitter van de Raad van Toezicht benoemen, een functie die CEO Herbert Diess van de Volkswagen Groep graag voor zichzelf reserveert. De andere aandeelhouders zijn Adidas en verzekeraar Allianz terwijl rond de helft van de aandelen in handen is van de vereniging.

Aantrekkingskracht in China

“Dit is een belangrijke strategische stap in de toekomst,” vindt voorzitter Karl-Heinz Rummenigge van Bayern München. “We werken al meer dan anderhalf decennium vol vertrouwen, serieus en tot voordeel van beide merken met elkaar samen. Nu is veilig gesteld dat dat partnerschap ook in de komende tien jaar door kan gaan.” Volgens Hildegard Wortmann, in de directie van Audi verantwoordelijk voor sales en marketing, past Bayern München ‘perfect in de strategische nieuwe richting van Audi.’ Vooral de aantrekkingskracht die de Europese topclub geniet in China kan van pas komen, denk zij. Van de 650 miljoen fans van Bayern München wonen er alleen al 135 miljoen in China.