München heeft de felle strijd om de IAA-nieuwe stijl daarmee gewonnen van de twee andere overgebleven kandidaten Berlijn en Hamburg. In een eerder stadium had het VDA al besloten het evenement na zeventig jaar niet meer in Frankfurt te houden. “Alle drie steden hebben ambitieuze en overtuigende plannen voorgesteld om de IAA samen met het VDA verder te ontwikkelen. Het was een spannende race waarvoor we de deelnemers hartelijk danken,” aldus de op 1 januari aangetreden voorzitter Hildegard Müller.

Smart City

De IAA wil zich vanaf volgend jaar, na een teleurstellende laatste aflevering in Frankfurt, ontwikkelen tot een automobiel- en mobiliteitsplatform. Naast de ‘fascinatie auto’ moet de organiserende stad ook worden tot Smart City met intelligente verkeersconcepten en innovatieve ‘vernetting’ van de verkeersdeelnemers. München en de conceptie van de stad bieden daarvoor de beste voorwaarden, denkt de Duitse auto-organisatie. In dat kader worden pleinen in de stad gebruikt voor IAA-evenementen en via milieuvriendelijke voertuigen verbonden met de Messe. “Het VDA wil de IAA daarmee, naast de hallen, op straat, in de stad en daarmee bij de mensen brengen.”