Aiways Nederland: ‘Het avontuur is pas net begonnen’

interview

Ze schieten als paddenstoelen uit de grond: Chinese autofabrikanten die met elektrische modellen Europa willen veroveren. Een van die automerken is Aiways. De U5 die november vorig jaar in Nederland op de markt kwam, is pas het begin van het offensief van deze eigenzinnige Chinese startup.

Sinds 2020 is Aiways actief op de Nederlandse markt. Met de nieuwe volledig elektrische U5 vaart het Chinese merk aardig tegen de stroom in. Dealerlocaties zijn er niet. Het kloppend hart van de Nederlandse tak zit in het Noord-Hollandse Kudelstaart, waar een Experience Center is neergezet. Geïnteresseerden kunnen hier een proefrit maken en hun auto bestellen. Online kan dit uiteraard ook. Kennismaken met de U5 kan bovendien bij negen Profile-vestigingen. Met de garageformule is het merk in Nederland een samenwerking aangegaan voor de service en het onderhoud van de modellen.

Aiways Automobiles Company werd opgericht in 2017 als een start-up door twee Chinese ondernemers. De fabriek in Shangrao heeft volgens de fabrikant een capaciteit van 300.000 auto’s per jaar. Het R&D en design centrum staan in Shanghai, de batterijfabriek in Changshu. Het Europees hoofdkantoor is gehuisvest in München.

Aiways Distributie Nederland bestaat inmiddels uit een team van elf medewerkers, verantwoordelijk voor de verkoop is Henk Kassens. Vorig jaar kwam hij voor het eerst in aanraking met het nieuwe merk tijdens een EV-event op het circuit van Zandvoort. “Ik sprak Alexander Klose, verantwoordelijk voor de Europese activiteiten van Aiways. Nederland is een van de voorlopers op het gebied van elektrisch rijden in Europa. Niet vreemd dat ons land hoog op de lijst stond om aan de slag te gaan met dit nieuwe merk. Ik was meteen enthousiast over de rijprestaties, de kwaliteit van de auto en de afwerking en zag grote kansen voor succes op de Nederlandse markt.”

Business case

Het team van Aiways Distributie Nederland ging na deze positieve kennismaking met de Europese Aiways-directie aan de slag met het maken van een business case. “We moesten een distributiekanaal opzetten, op zoek naar partners voor de logistiek en de aftersales. We wilde een online platform maken voor een optimale klantervaring. In zes weken hadden we onze plannen compleet en kregen we groen licht om aan de slag te gaan. Bizar snel natuurlijk.”

Sinds eind november kan de U5 besteld worden, een middelgrote SUV die de strijd moet aangaan met concurrenten als de nieuwe Volkswagen ID.4 en de Skoda Enyaq iV. Vertrek je met een volle batterij, dan moet na 410 kilometer (WLTP-methode) een laadpaal gezocht worden. Binnen 35 minuten laad je de 63 kWh-batterij op van 30 naar 80 procent, met een DC-lader.

(tekst loopt door onder de foto)

Henk Kassens is sinds vorig jaar verantwoordelijk voor de verkoop van Aiways in Nederland.

Vol vertrouwen

In de laatste twee maanden van 2020 werd de Aiways U5 428 keer op kenteken gezet. “Natuurlijk was het erg spannend hoe de nieuwe EV van dit onbekende merk bij ons ontvangen zou worden. We kregen goede reviews in de pers en merkten dat er heel enthousiast werd gereageerd op de auto. Dat was een belangrijke eerste stap. Ook voor ons als team. Dit wekte vertrouwen. Mensen waren – en zijn – enthousiast over de auto.” Op dit moment werkt Kassens samen met elf collega’s aan het uitrollen van de modellen van het Chinese merk in Nederland. “We hebben een goed team, collega’s met elk hun eigen expertise en ervaring op het gebied van aftersales, de zakelijke markt en ICT.”

Met een prijs van 40 mille richt Aiways zijn pijlen vooral op de leasemarkt. “We hebben zelf een leasemaatschappij (Lease-e) om de klant te kunnen bedienen. Ook kan de auto via andere maatschappijen besteld worden. De bijtelling is weliswaar met ingang van 2021 verhoogd, maar het is natuurlijk nog steeds erg interessant om een EV te leasen. Het aandeel elektrische auto’s is in coronatijd verder gegroeid. En steeds meer fabrikanten zetten in op elektrisch.”

De verwachting bij Aiways Distributie Nederland is dat ook particulieren vaker voor een elektrisch alternatief zullen kiezen. “Consumenten zijn op dit moment wat afwachtend. Maar ik verwacht dat dit na corona wel weer voorbij is. De prijzen van EV’s dalen en maken het ook voor de particuliere rijder steeds interessanter om over te schakelen.”

Partner voor onderhoud

Eind vorig jaar werd bekend dat de onafhankelijke garageformule Profile zich gaat bezighouden met de aftersales van de Aiways U5. Klanten kunnen sinds 1 januari 2021 voor service en onderhoud bij een geselecteerd aantal vestigingen van Profile terecht. ”Door de opkomst van EV’s verandert het werk in de garage. Profile heeft ervoor gekozen om daar werk van te maken en zich te specialiseren in elektrische modellen. Dat vergt uiteraard wat van monteurs. We merken dat we het prima met elkaar kunnen vinden en hetzelfde denken over veel zaken, zoals het leveren van uitstekende service naar klanten toe. Bovendien heeft Profile een landelijke dekking. Ook dat is een groot pluspunt. Niet alleen voor het onderhoud, maar ook omdat het kansen biedt om demo-auto’s bij Profile-locaties neer te zetten.”

De U5 is inmiddels een maand of vijf op de markt. Aan aantallen wil Kassens zich niet wagen. “We hebben uiteraard voor 2021 doelstellingen gemaakt. Laten we het erop houden dat we nog veel meer klanten blij willen maken met deze geweldige auto.” Het merendeel van de verkochte auto’s zal de U5 betreffen. Maar er zit meer in het vat. “Het tweede model, de U6, staat nog voor dit jaar in de planning, de U7 vooralsnog voor 2022. De U6 is een suv-coupé die erg spectaculair is om te zien. De U7 wordt een wat groter mpv-model.”

Net begonnen

Na de start in Duitsland en Nederland is Aiways inmiddels ook actief in Frankrijk, België, Zwitserland en Denemarken. Volgens Kassens is het avontuur met Aiways pas net begonnen. “We verwachten echt hele mooie dingen neer te kunnen zetten met dit merk. Kijkend naar wat we in zo’n korte periode al hebben bereikt, dan zijn we vol vertrouwen. Komende tijd gaan we hard werken aan het vergroten van de naamsbekendheid van Aiways en ervoor zorgen dat zoveel mogelijk geïnteresseerden enthousiast worden en vallen voor onze auto’s. Dan volgt de rest vanzelf!”

Lees ook:
Profile gaat service Aiways verzorgen

Reageren
500 tekens over
Aiways Nederland: ‘Het avontuur is pas net begonnen’ - Automobielmanagement.nl

Aiways Nederland: ‘Het avontuur is pas net begonnen’

interview

Ze schieten als paddenstoelen uit de grond: Chinese autofabrikanten die met elektrische modellen Europa willen veroveren. Een van die automerken is Aiways. De U5 die november vorig jaar in Nederland op de markt kwam, is pas het begin van het offensief van deze eigenzinnige Chinese startup.

Sinds 2020 is Aiways actief op de Nederlandse markt. Met de nieuwe volledig elektrische U5 vaart het Chinese merk aardig tegen de stroom in. Dealerlocaties zijn er niet. Het kloppend hart van de Nederlandse tak zit in het Noord-Hollandse Kudelstaart, waar een Experience Center is neergezet. Geïnteresseerden kunnen hier een proefrit maken en hun auto bestellen. Online kan dit uiteraard ook. Kennismaken met de U5 kan bovendien bij negen Profile-vestigingen. Met de garageformule is het merk in Nederland een samenwerking aangegaan voor de service en het onderhoud van de modellen.

Aiways Automobiles Company werd opgericht in 2017 als een start-up door twee Chinese ondernemers. De fabriek in Shangrao heeft volgens de fabrikant een capaciteit van 300.000 auto’s per jaar. Het R&D en design centrum staan in Shanghai, de batterijfabriek in Changshu. Het Europees hoofdkantoor is gehuisvest in München.

Aiways Distributie Nederland bestaat inmiddels uit een team van elf medewerkers, verantwoordelijk voor de verkoop is Henk Kassens. Vorig jaar kwam hij voor het eerst in aanraking met het nieuwe merk tijdens een EV-event op het circuit van Zandvoort. “Ik sprak Alexander Klose, verantwoordelijk voor de Europese activiteiten van Aiways. Nederland is een van de voorlopers op het gebied van elektrisch rijden in Europa. Niet vreemd dat ons land hoog op de lijst stond om aan de slag te gaan met dit nieuwe merk. Ik was meteen enthousiast over de rijprestaties, de kwaliteit van de auto en de afwerking en zag grote kansen voor succes op de Nederlandse markt.”

Business case

Het team van Aiways Distributie Nederland ging na deze positieve kennismaking met de Europese Aiways-directie aan de slag met het maken van een business case. “We moesten een distributiekanaal opzetten, op zoek naar partners voor de logistiek en de aftersales. We wilde een online platform maken voor een optimale klantervaring. In zes weken hadden we onze plannen compleet en kregen we groen licht om aan de slag te gaan. Bizar snel natuurlijk.”

Sinds eind november kan de U5 besteld worden, een middelgrote SUV die de strijd moet aangaan met concurrenten als de nieuwe Volkswagen ID.4 en de Skoda Enyaq iV. Vertrek je met een volle batterij, dan moet na 410 kilometer (WLTP-methode) een laadpaal gezocht worden. Binnen 35 minuten laad je de 63 kWh-batterij op van 30 naar 80 procent, met een DC-lader.

(tekst loopt door onder de foto)

Henk Kassens is sinds vorig jaar verantwoordelijk voor de verkoop van Aiways in Nederland.

Vol vertrouwen

In de laatste twee maanden van 2020 werd de Aiways U5 428 keer op kenteken gezet. “Natuurlijk was het erg spannend hoe de nieuwe EV van dit onbekende merk bij ons ontvangen zou worden. We kregen goede reviews in de pers en merkten dat er heel enthousiast werd gereageerd op de auto. Dat was een belangrijke eerste stap. Ook voor ons als team. Dit wekte vertrouwen. Mensen waren – en zijn – enthousiast over de auto.” Op dit moment werkt Kassens samen met elf collega’s aan het uitrollen van de modellen van het Chinese merk in Nederland. “We hebben een goed team, collega’s met elk hun eigen expertise en ervaring op het gebied van aftersales, de zakelijke markt en ICT.”

Met een prijs van 40 mille richt Aiways zijn pijlen vooral op de leasemarkt. “We hebben zelf een leasemaatschappij (Lease-e) om de klant te kunnen bedienen. Ook kan de auto via andere maatschappijen besteld worden. De bijtelling is weliswaar met ingang van 2021 verhoogd, maar het is natuurlijk nog steeds erg interessant om een EV te leasen. Het aandeel elektrische auto’s is in coronatijd verder gegroeid. En steeds meer fabrikanten zetten in op elektrisch.”

De verwachting bij Aiways Distributie Nederland is dat ook particulieren vaker voor een elektrisch alternatief zullen kiezen. “Consumenten zijn op dit moment wat afwachtend. Maar ik verwacht dat dit na corona wel weer voorbij is. De prijzen van EV’s dalen en maken het ook voor de particuliere rijder steeds interessanter om over te schakelen.”

Partner voor onderhoud

Eind vorig jaar werd bekend dat de onafhankelijke garageformule Profile zich gaat bezighouden met de aftersales van de Aiways U5. Klanten kunnen sinds 1 januari 2021 voor service en onderhoud bij een geselecteerd aantal vestigingen van Profile terecht. ”Door de opkomst van EV’s verandert het werk in de garage. Profile heeft ervoor gekozen om daar werk van te maken en zich te specialiseren in elektrische modellen. Dat vergt uiteraard wat van monteurs. We merken dat we het prima met elkaar kunnen vinden en hetzelfde denken over veel zaken, zoals het leveren van uitstekende service naar klanten toe. Bovendien heeft Profile een landelijke dekking. Ook dat is een groot pluspunt. Niet alleen voor het onderhoud, maar ook omdat het kansen biedt om demo-auto’s bij Profile-locaties neer te zetten.”

De U5 is inmiddels een maand of vijf op de markt. Aan aantallen wil Kassens zich niet wagen. “We hebben uiteraard voor 2021 doelstellingen gemaakt. Laten we het erop houden dat we nog veel meer klanten blij willen maken met deze geweldige auto.” Het merendeel van de verkochte auto’s zal de U5 betreffen. Maar er zit meer in het vat. “Het tweede model, de U6, staat nog voor dit jaar in de planning, de U7 vooralsnog voor 2022. De U6 is een suv-coupé die erg spectaculair is om te zien. De U7 wordt een wat groter mpv-model.”

Net begonnen

Na de start in Duitsland en Nederland is Aiways inmiddels ook actief in Frankrijk, België, Zwitserland en Denemarken. Volgens Kassens is het avontuur met Aiways pas net begonnen. “We verwachten echt hele mooie dingen neer te kunnen zetten met dit merk. Kijkend naar wat we in zo’n korte periode al hebben bereikt, dan zijn we vol vertrouwen. Komende tijd gaan we hard werken aan het vergroten van de naamsbekendheid van Aiways en ervoor zorgen dat zoveel mogelijk geïnteresseerden enthousiast worden en vallen voor onze auto’s. Dan volgt de rest vanzelf!”

Lees ook:
Profile gaat service Aiways verzorgen

Reageren
500 tekens over