Photo-Motion: ‘Images move cars. Daar geloven wij in’

brand story

“Dat auto’s alsmaar meer online verkocht worden, is voor niemand nieuws meer. Iedereen snapt daarom dat je advertising op orde moet zijn en dat je een uitstekende website moet hebben.” Vreemd genoeg is dit besef er nog niet altijd op het gebied van fotografie, constateert Jolke Balt, directeur van Photo-Motion.

“Terwijl uit talloze onderzoeken blijkt dat dit voor consumenten één van de belangrijkste factoren is bij de keuze om wel of niet naar de showroom te komen. Foto’s zijn uiteraard nóg belangrijker wanneer je een auto helemaal online – dus zonder fysieke showroom – wilt verkopen. De klant heeft namelijk niets anders dan beeldmateriaal om overtuigd te raken van de staat van het voertuig. Er worden honderden of soms duizenden euro’s uitgegeven om een auto piekfijn in orde te maken voor de verkoop, en vervolgens haalt een verkoper een smartphone uit zijn broekzak om tot slot nog een paar matige plaatjes te schieten. Zonde van de tijd en moeite in de andere stappen van het proces en een garantie op gemiste omzet.”

Efficiencyslag

Photo-Motion ontzorgt het gehele traject van de aanschaf van een fotostudio tot het automatiseren van alle processen daaromheen. Uiteindelijk maken gebruikers met één druk op de knop honderden foto’s en binnenkort ook video’s om het voertuig vanuit iedere hoek gedetailleerd in beeld te brengen. De opslag, nabewerking en het doorzetten van het beeldmateriaal naar de website en portalen gaat vervolgens geheel automatisch. Hierdoor staat de voorraad binnen enkele minuten online, zodat verkopers met hun klant bezig kunnen zijn in plaats van met fotografie. “Het idee is dat we niet alleen het beeldmateriaal een enorme boost geven, maar meteen ook een flinke efficiencyslag maken. Om dit te bereiken werken we nauw samen met onze klanten, zodat we de fotografie volledig in kunnen bedden in hun remarketingprocessen. Bij sommige klanten helpen we zelfs bij aansluitende stappen mee om het rendement te verhogen door het héle proces tegen het licht te houden. Uiteindelijk snijdt het mes dus aan twee kanten: de auto staat sneller online én wordt met betere foto’s ook nog eens sneller verkocht. We verkorten daarmee het aantal sta-dagen voor onze klanten, waardoor ze meer omzet kunnen behalen”, aldus Balt.

Top van de markt

Ondanks dat het bedrijf jong is, zijn de klanten niet kinderachtig: onder andere Volkswagen AG, Mercedes-Benz AG, D’Ieteren Auto, CarNext, Autohero, Van Mossel, Broekhuis en Louwman werken met Photo-Motion. In totaal heeft het bedrijf in de eerste jaren zo’n vijfenzeventig klanten in zeven landen aangesloten. “Natuurlijk zijn we erg trots op een dergelijke klantengroep. Het is een bevestiging dat je in de top van de markt opereert. Ook zijn daar de eisen het hoogst, dus het houdt je superscherp. Daar profiteren ook de klanten van die ‘maar’ 200 auto’s per jaar fotograferen. Door middel van partnerships met partijen die hun studio voor derden inzetten, waaronder Koopman, Reco Automotive en Axero, is de technologie namelijk ook bereikbaar voor partijen die niet de investering in een fotostudio kunnen of willen doen. Andersom kunnen partijen een eigen studio ook aanbieden aan andere autobedrijven om zo de investering sneller terug te verdienen. Door middel van de software is de integratie met de voorraadbeheersystemen van derden net zo naadloos als wanneer de studio in je eigen pand staat, dus operators hebben daar geen extra handling aan en eindgebruikers ervaren hetzelfde gemak.”

Toekomst

Hoe ziet Balt de toekomst? “Nederland is natuurlijk onze thuismarkt, dus hier willen we sowieso dominant zijn en blijven. De Nederlandse markt is bovendien het verst ontwikkeld. Hier wordt relatief veel tijd en aandacht besteedt aan goede beelden. Hier kunnen we dan ook veel blijven leren over het creëren van de beste beelden, hetgeen we in groeimarkten als België en Duitsland ook weer kunnen toepassen. We hoeven namelijk niet per se de grootste te worden; liever wel de beste en de meest toonaangevende.” Deze filosofie lijkt groei overigens wel in de hand tewerken, want het bedrijf groeit ieder jaar sneller en klanten weten Photo-Motion van over de hele wereld te vinden. “Aanvragen komen van steeds verder weg. Zo krijgen we regelmatig verzoeken vanuit de VS en het Midden-Oosten. Voorlopig focussen we ons op Europa, maar wie weet wat de toekomst brengt.”

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

Reageren
500 tekens over
Photo-Motion: ‘Images move cars. Daar geloven wij in’ - Automobielmanagement.nl

Photo-Motion: ‘Images move cars. Daar geloven wij in’

brand story

“Dat auto’s alsmaar meer online verkocht worden, is voor niemand nieuws meer. Iedereen snapt daarom dat je advertising op orde moet zijn en dat je een uitstekende website moet hebben.” Vreemd genoeg is dit besef er nog niet altijd op het gebied van fotografie, constateert Jolke Balt, directeur van Photo-Motion.

“Terwijl uit talloze onderzoeken blijkt dat dit voor consumenten één van de belangrijkste factoren is bij de keuze om wel of niet naar de showroom te komen. Foto’s zijn uiteraard nóg belangrijker wanneer je een auto helemaal online – dus zonder fysieke showroom – wilt verkopen. De klant heeft namelijk niets anders dan beeldmateriaal om overtuigd te raken van de staat van het voertuig. Er worden honderden of soms duizenden euro’s uitgegeven om een auto piekfijn in orde te maken voor de verkoop, en vervolgens haalt een verkoper een smartphone uit zijn broekzak om tot slot nog een paar matige plaatjes te schieten. Zonde van de tijd en moeite in de andere stappen van het proces en een garantie op gemiste omzet.”

Efficiencyslag

Photo-Motion ontzorgt het gehele traject van de aanschaf van een fotostudio tot het automatiseren van alle processen daaromheen. Uiteindelijk maken gebruikers met één druk op de knop honderden foto’s en binnenkort ook video’s om het voertuig vanuit iedere hoek gedetailleerd in beeld te brengen. De opslag, nabewerking en het doorzetten van het beeldmateriaal naar de website en portalen gaat vervolgens geheel automatisch. Hierdoor staat de voorraad binnen enkele minuten online, zodat verkopers met hun klant bezig kunnen zijn in plaats van met fotografie. “Het idee is dat we niet alleen het beeldmateriaal een enorme boost geven, maar meteen ook een flinke efficiencyslag maken. Om dit te bereiken werken we nauw samen met onze klanten, zodat we de fotografie volledig in kunnen bedden in hun remarketingprocessen. Bij sommige klanten helpen we zelfs bij aansluitende stappen mee om het rendement te verhogen door het héle proces tegen het licht te houden. Uiteindelijk snijdt het mes dus aan twee kanten: de auto staat sneller online én wordt met betere foto’s ook nog eens sneller verkocht. We verkorten daarmee het aantal sta-dagen voor onze klanten, waardoor ze meer omzet kunnen behalen”, aldus Balt.

Top van de markt

Ondanks dat het bedrijf jong is, zijn de klanten niet kinderachtig: onder andere Volkswagen AG, Mercedes-Benz AG, D’Ieteren Auto, CarNext, Autohero, Van Mossel, Broekhuis en Louwman werken met Photo-Motion. In totaal heeft het bedrijf in de eerste jaren zo’n vijfenzeventig klanten in zeven landen aangesloten. “Natuurlijk zijn we erg trots op een dergelijke klantengroep. Het is een bevestiging dat je in de top van de markt opereert. Ook zijn daar de eisen het hoogst, dus het houdt je superscherp. Daar profiteren ook de klanten van die ‘maar’ 200 auto’s per jaar fotograferen. Door middel van partnerships met partijen die hun studio voor derden inzetten, waaronder Koopman, Reco Automotive en Axero, is de technologie namelijk ook bereikbaar voor partijen die niet de investering in een fotostudio kunnen of willen doen. Andersom kunnen partijen een eigen studio ook aanbieden aan andere autobedrijven om zo de investering sneller terug te verdienen. Door middel van de software is de integratie met de voorraadbeheersystemen van derden net zo naadloos als wanneer de studio in je eigen pand staat, dus operators hebben daar geen extra handling aan en eindgebruikers ervaren hetzelfde gemak.”

Toekomst

Hoe ziet Balt de toekomst? “Nederland is natuurlijk onze thuismarkt, dus hier willen we sowieso dominant zijn en blijven. De Nederlandse markt is bovendien het verst ontwikkeld. Hier wordt relatief veel tijd en aandacht besteedt aan goede beelden. Hier kunnen we dan ook veel blijven leren over het creëren van de beste beelden, hetgeen we in groeimarkten als België en Duitsland ook weer kunnen toepassen. We hoeven namelijk niet per se de grootste te worden; liever wel de beste en de meest toonaangevende.” Deze filosofie lijkt groei overigens wel in de hand tewerken, want het bedrijf groeit ieder jaar sneller en klanten weten Photo-Motion van over de hele wereld te vinden. “Aanvragen komen van steeds verder weg. Zo krijgen we regelmatig verzoeken vanuit de VS en het Midden-Oosten. Voorlopig focussen we ons op Europa, maar wie weet wat de toekomst brengt.”

Dit artikel is gepubliceerd in de Eindejaarsspecial 2021 van AM Magazine. Ook adverteren in AM? Neem dan contact op met Ruud Mosetti of Patrick van Tilburg

Reageren
500 tekens over