De Duitse autobouwer staat daarmee op ruime afstand bovenaan de lijst van grote autofabrikanten die is opgesteld door PriceWaterhouseCoopers. De auto-industrie als geheel gaf vorig jaar 109,3 miljard dollar uit aan ontwikkelingskosten, zoals voor autonoom rijdende auto’s, elektrische motoren of connectivity. Dat budget was daarmee weer 4,5 procent hoger dan in 2014.

Tweede op de ranglijst van R&D door autobedrijven is Toyota dat 9,2 miljard dollar uitgaf terwijl Daimler met 7,6 miljard dollar de derde plaats inneemt en General Motors met 7,4 miljard vierde staat. Nieuwkomers in de Top 20 zijn het Chinese SAIC Motor en Kia Motors Corp. Onder de grote toeleveranciers aan de auto-industrie geeft Denso Corp met 3,6 miljard dollar het meeste uit aan onderzoek en ontwikkeling. PriceWaterhouseCoopers heeft overigens alleen gekeken naar beursgenoteerde ondernemingen waardoor bijvoorbeeld het familiebedrijf Bosch niet is meegenomen. 

De onderzoekers vroegen de bazen van de betrokken bedrijven ook wie zij zelf als meest innovatief beschouwen. Die lijst wordt wat autobouwers betreft aangevoerd door Tesla. Dat staat op nummer drie na Apple en Google die er, zoals bekend, wel beide naar streven ook actief te worden in de autosector.