BMW i3 ‘extended range’ gevaar op de weg

Het Amerikaanse advocatenkantoor MLG Automotive heeft een gezamenlijke claim, een zogenaamde class action, ingediend wegens vermeende problemen met de BMW i3.

De zaak draait om de Range Extender in de elektrische auto. Bij die optie, aangeduid als REx, wordt de auto uitgerust met een tweecilinder benzinemotortje dat 34 PK levert. Dat motortje slaat aan als de batterij nog maar voor 5 procent vol is, waarmee het bereik van normaal 130 kilometer met nog eens 112 kilometer wordt ‘verlengd’.

BMW stelt daarbij dat REx ‘het elektrische bereik verdubbelt’ maar dat is volgens de indieners van de claim onzin. Als de auto op het motortje moet rijden worden de prestaties van de i3 dramatisch minder, stellen zij. Als de auto b.v. een heuvel op rijdt of als hij vol beladen is dan loopt de snelheid zonder een waarschuwing opeens terug tot rond de 70 kilometer per uur wat levensgevaarlijk kan zijn als je op de snelweg rijdt. "De BMW i3 Range Extender is overduidelijk gevaarlijk voor zowel de eigenaar als andere weggebruikers. Opeens kracht verliezen kan leiden tot een catastrofale situatie voor iedereen die zich op de weg bevindt. Deze auto’s zijn gevaarlijk en moeten niet op de weg komen," zegt Jonathan Michaels van MLG Automotive Law.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

BMW i3 ‘extended range’ gevaar op de weg - Automobielmanagement.nl

BMW i3 ‘extended range’ gevaar op de weg

Het Amerikaanse advocatenkantoor MLG Automotive heeft een gezamenlijke claim, een zogenaamde class action, ingediend wegens vermeende problemen met de BMW i3.

De zaak draait om de Range Extender in de elektrische auto. Bij die optie, aangeduid als REx, wordt de auto uitgerust met een tweecilinder benzinemotortje dat 34 PK levert. Dat motortje slaat aan als de batterij nog maar voor 5 procent vol is, waarmee het bereik van normaal 130 kilometer met nog eens 112 kilometer wordt ‘verlengd’.

BMW stelt daarbij dat REx ‘het elektrische bereik verdubbelt’ maar dat is volgens de indieners van de claim onzin. Als de auto op het motortje moet rijden worden de prestaties van de i3 dramatisch minder, stellen zij. Als de auto b.v. een heuvel op rijdt of als hij vol beladen is dan loopt de snelheid zonder een waarschuwing opeens terug tot rond de 70 kilometer per uur wat levensgevaarlijk kan zijn als je op de snelweg rijdt. "De BMW i3 Range Extender is overduidelijk gevaarlijk voor zowel de eigenaar als andere weggebruikers. Opeens kracht verliezen kan leiden tot een catastrofale situatie voor iedereen die zich op de weg bevindt. Deze auto’s zijn gevaarlijk en moeten niet op de weg komen," zegt Jonathan Michaels van MLG Automotive Law.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding