Schokdempers gaan energie opwekken

Als het aan Audi ligt gaat straks ook de wielophanging een belangrijke rol spelen in het opwekken van energie. Het merk werkt hiervoor aan een prototype met de naam ‘eROT’, waarbij elektromechanische rotatiedempers de huidige hydraulische schokdempers vervangen.

Elk gat in de weg en elke hobbel wekt kinetische energie op. De huidige schokdempers absorberen deze energie, die wordt omgezet in warmte en vervolgens verloren gaat. Het eROT-systeem kan de kinetische energie echter omzetten in elektriciteit.

Hierbij vangt een hefboomarm de beweging van de wieldraagarm op en geeft deze energie af aan een elektromotor, die de bewegingsenergie omzet in elektriciteit. Hiermee werd tijdens tests op Duitse wegen gemiddeld 100 tot 150 watt stroom. Onder gemiddelde rijomstandigheden komt dit neer op een CO2-besparing van maximaal drie gram per kilometer.

In tegenstelling tot conventionele schokdempers zijn bij het eROT-systeem bovendien de teruggaande slag en de compressieslag niet afhankelijk van elkaar. Daardoor kan de laatste comfortabel zacht worden gemaakt, zonder dat dit ten koste gaat van de dempingprestaties. Een ander voordeel van het nieuwe systeem is dat de horizontaal geplaatste elektromotoren de rechtop geplaatste telescopische schokdempers vervangen, waardoor er meer bagageruimte beschikbaar is.

De eerste testresultaten van de eROT-technologie zijn veelbelovend, dus de toepassing ervan in toekomstige productiemodellen van Audi is zeker denkbaar. Een vereiste hiervoor is de toepassing van de 48 volt accu, die een belangrijk onderdeel vormt van Audi’s elektrificatiestrategie. In de voor 2017 geplande volgende generatie zal het 48 volt-systeem het voornaamste elektrische systeem in nieuwe Audi-modellen vormen.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Schokdempers gaan energie opwekken - Automobielmanagement.nl

Schokdempers gaan energie opwekken

Als het aan Audi ligt gaat straks ook de wielophanging een belangrijke rol spelen in het opwekken van energie. Het merk werkt hiervoor aan een prototype met de naam ‘eROT’, waarbij elektromechanische rotatiedempers de huidige hydraulische schokdempers vervangen.

Elk gat in de weg en elke hobbel wekt kinetische energie op. De huidige schokdempers absorberen deze energie, die wordt omgezet in warmte en vervolgens verloren gaat. Het eROT-systeem kan de kinetische energie echter omzetten in elektriciteit.

Hierbij vangt een hefboomarm de beweging van de wieldraagarm op en geeft deze energie af aan een elektromotor, die de bewegingsenergie omzet in elektriciteit. Hiermee werd tijdens tests op Duitse wegen gemiddeld 100 tot 150 watt stroom. Onder gemiddelde rijomstandigheden komt dit neer op een CO2-besparing van maximaal drie gram per kilometer.

In tegenstelling tot conventionele schokdempers zijn bij het eROT-systeem bovendien de teruggaande slag en de compressieslag niet afhankelijk van elkaar. Daardoor kan de laatste comfortabel zacht worden gemaakt, zonder dat dit ten koste gaat van de dempingprestaties. Een ander voordeel van het nieuwe systeem is dat de horizontaal geplaatste elektromotoren de rechtop geplaatste telescopische schokdempers vervangen, waardoor er meer bagageruimte beschikbaar is.

De eerste testresultaten van de eROT-technologie zijn veelbelovend, dus de toepassing ervan in toekomstige productiemodellen van Audi is zeker denkbaar. Een vereiste hiervoor is de toepassing van de 48 volt accu, die een belangrijk onderdeel vormt van Audi’s elektrificatiestrategie. In de voor 2017 geplande volgende generatie zal het 48 volt-systeem het voornaamste elektrische systeem in nieuwe Audi-modellen vormen.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding