Nextmove zette de drie concurrenten uit haar eigen vloot naast elkaar en liet ze vervolgens in konvooi met een gemiddelde snelheid van 120 kilometer per uur rijden van München naar Landshut, een afstand van 87 kilometer. Alle drie de auto’s stonden op winterbanden, de Tesla en de Jaguar van 20 inch, de Audi van 21 inch, terwijl een buitentemperatuur werd gemeten van 8°C. In alle drie de auto’s werden de computers op hetzelfde moment gereset terwijl er bestuurders aan boord zaten die ervaring hebben met het rijden met elektrische auto’s. Om invloeden van hun persoonlijke rijstijl uit te sluiten werden halverwege nieuwe bestuurders ingezet.

Onder die nauwkeurig bewaakte gelijke omstandigheden presteerde de Tesla Model X het beste, concludeert nextmove. Die auto ‘verbruikte’ 24,8 kWh per 100 km, bij de Audi kwam dat met 30,5 kWh per 100 km 23 procent hoger uit terwijl de Jaguar met 31,3 kWh per 100 km 26 procent boven de Tesla zat. Nextmove tekent daarbij aan dat de Britse auto bij eerdere testen ook al als minst efficiënte tevoorschijn was gekomen. De Duitse verhuurder berekende ook het bereik van de drie auto’s. Ook daarbij kwam de Tesla als beste uit de bus met 339 kilometer gevolgd door de Audi met 274 kilometer en de Jaguar met 272 kilometer.