BMW: diesel en benzine blijven nog jaren bestaan

BMW zal nog vele jaren zwaar investeren in verbrandingsmotoren. “Als we tegen 2025 op z’n hoogst 30 procent elektrische auto’s (BEV’s en plug-in hybrides) verkopen, dan zal zeker 80 procent van onze voertuigen nog altijd een interne verbrandingsmotor hebben,” zei chief technical officer Klaus Froelich tijdens een BMW-evenement in München.

BMW: 'Diesel en benzine blijven nog jaren bestaan'

BMW gokt voor diesel op een voortbestaan van nog zeker 20 jaar en voor benzine zelfs meer dan 30 jaar. Froelich wijst er op dat er nog altijd veel delen van de wereld zijn waar niet of nauwelijks laadinfrastructuur bestaat, zoals Rusland, het Midden-Oosten en het westerse binnenland van China. “Die hebben dus nog zeker 10 tot 15 jaar dieselmotoren nodig.” Andere delen van China en vooral Europa zullen vermoedelijk eerder overstappen op plug-in hybride auto’s, denkt de CTO van BMW. In de VS ligt het verhaal weer anders waar daar staat alleen de West Coast écht open voor elektrisch rijden. ‘’De ‘shift’ naar elektrificatie is overhyped. Batterij-elektrische auto’s kosten meer vanwege de grondstoffen voor de batterijen. Dat blijft zo en kan zelfs erger worden wanneer de vraag naar die grondstoffen verder toeneemt.’’

BMW: diesel en benzine blijven nog jaren bestaan - Automobielmanagement.nl

BMW: diesel en benzine blijven nog jaren bestaan

BMW zal nog vele jaren zwaar investeren in verbrandingsmotoren. “Als we tegen 2025 op z’n hoogst 30 procent elektrische auto’s (BEV’s en plug-in hybrides) verkopen, dan zal zeker 80 procent van onze voertuigen nog altijd een interne verbrandingsmotor hebben,” zei chief technical officer Klaus Froelich tijdens een BMW-evenement in München.

BMW: 'Diesel en benzine blijven nog jaren bestaan'

BMW gokt voor diesel op een voortbestaan van nog zeker 20 jaar en voor benzine zelfs meer dan 30 jaar. Froelich wijst er op dat er nog altijd veel delen van de wereld zijn waar niet of nauwelijks laadinfrastructuur bestaat, zoals Rusland, het Midden-Oosten en het westerse binnenland van China. “Die hebben dus nog zeker 10 tot 15 jaar dieselmotoren nodig.” Andere delen van China en vooral Europa zullen vermoedelijk eerder overstappen op plug-in hybride auto’s, denkt de CTO van BMW. In de VS ligt het verhaal weer anders waar daar staat alleen de West Coast écht open voor elektrisch rijden. ‘’De ‘shift’ naar elektrificatie is overhyped. Batterij-elektrische auto’s kosten meer vanwege de grondstoffen voor de batterijen. Dat blijft zo en kan zelfs erger worden wanneer de vraag naar die grondstoffen verder toeneemt.’’