‘Moderne diesels maken de lucht zelfs schoner’

“Als je de nieuwste generatie dieselmotoren vergelijkt met de laatste benzinemotoren, dan zijn zelfontbranders beter. Er zijn zelfs studies die aantonen dat de modernste diesels de lucht schoner maken”, stelt dieselexpert Bart Somers.

Somers is als dieselexpert verbonden aan het Zero Emission Lab van de TUe dat zich richt op duurzaam transport. “Diesel is ook echt nodig om de klimaatdoelen te halen.”

Somers bijdrage wordt aangehaald door de RAI Vereniging. Als je de moderne Euro 6-diesels bekijkt, dan voldoen die volgens hem allemaal aan de strengste eisen en liggen ze aantoonbaar onder de nieuwe wetgeving die uitgaat van Real Driving Emission (RDE) condities. Hij verwijst naar een Brits onderzoek door Emission Analytics waaruit blijkt dat diesel vaak meer fijnstof uit de lucht haalt dan toevoegt. “Zeker wanneer je die auto’s laat rijden op dagen met veel fijnstofdeeltjes, dan zuigt de motor die op en filtert de lucht schoon.”

Ook de NOx problematiek, onderdeel van de stikstofdiscussie die op dit moment in ons land in volle hevigheid woedt – zie de nieuwe boerenprotesten – is naar het oordeel van Somers ‘onder alle omstandigheden’ onder controle. “Laatst las ik een artikel van Cambustion waarin ze een moderne diesel vergeleken met een hybride benzinemotor gedurende een rit door Londen. De diesel had minder NOx-uitstoot dan de benzinevariant (beide Euro 6). Feit is dat als de uitlaatgasemissies geen issue meer zijn, dan is diesel of beter gezegd de zelfontbrandingsmotor, vanwege de hogere brandstofefficiëntie een betere keuze om de CO2-uitstoot te verminderen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Het is een interessante discussie; hoe het echt zit; je spaart het op in een filter en die wordt zo nu en dan afgebrand; ‘regeneratie’ . Netto effect is wel schoner dan zonder filter. Maar de lucht wordt niet schoner. Eea wordt in een emissie test niet meegenomen (we worden dus nog steeds bij de neus genomen).
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S001393511930369X?fbclid=IwAR2dtAputNkrc2TVzqSfCbe3LQn7ouZI8z9waXNG7yWLYdvKGoMxDa1Qwi8#bib22

Geplaatst door: Dave de Jonge op
‘Moderne diesels maken de lucht zelfs schoner’ - Automobielmanagement.nl

‘Moderne diesels maken de lucht zelfs schoner’

“Als je de nieuwste generatie dieselmotoren vergelijkt met de laatste benzinemotoren, dan zijn zelfontbranders beter. Er zijn zelfs studies die aantonen dat de modernste diesels de lucht schoner maken”, stelt dieselexpert Bart Somers.

Somers is als dieselexpert verbonden aan het Zero Emission Lab van de TUe dat zich richt op duurzaam transport. “Diesel is ook echt nodig om de klimaatdoelen te halen.”

Somers bijdrage wordt aangehaald door de RAI Vereniging. Als je de moderne Euro 6-diesels bekijkt, dan voldoen die volgens hem allemaal aan de strengste eisen en liggen ze aantoonbaar onder de nieuwe wetgeving die uitgaat van Real Driving Emission (RDE) condities. Hij verwijst naar een Brits onderzoek door Emission Analytics waaruit blijkt dat diesel vaak meer fijnstof uit de lucht haalt dan toevoegt. “Zeker wanneer je die auto’s laat rijden op dagen met veel fijnstofdeeltjes, dan zuigt de motor die op en filtert de lucht schoon.”

Ook de NOx problematiek, onderdeel van de stikstofdiscussie die op dit moment in ons land in volle hevigheid woedt – zie de nieuwe boerenprotesten – is naar het oordeel van Somers ‘onder alle omstandigheden’ onder controle. “Laatst las ik een artikel van Cambustion waarin ze een moderne diesel vergeleken met een hybride benzinemotor gedurende een rit door Londen. De diesel had minder NOx-uitstoot dan de benzinevariant (beide Euro 6). Feit is dat als de uitlaatgasemissies geen issue meer zijn, dan is diesel of beter gezegd de zelfontbrandingsmotor, vanwege de hogere brandstofefficiëntie een betere keuze om de CO2-uitstoot te verminderen.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Het is een interessante discussie; hoe het echt zit; je spaart het op in een filter en die wordt zo nu en dan afgebrand; ‘regeneratie’ . Netto effect is wel schoner dan zonder filter. Maar de lucht wordt niet schoner. Eea wordt in een emissie test niet meegenomen (we worden dus nog steeds bij de neus genomen).
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S001393511930369X?fbclid=IwAR2dtAputNkrc2TVzqSfCbe3LQn7ouZI8z9waXNG7yWLYdvKGoMxDa1Qwi8#bib22

Geplaatst door: Dave de Jonge op