Dat schrijven Arno Onink en Ric van Vugt van adviesbureau Automotive Insiders in EV rapport 2020, meldt het Financieel Dagblad. Onderzoeker Auke Hoekstra weerspreekt het bericht overigens op Twitter.

De problemen met EV’s zouden meervoudig. In de eerste plaats zijn die auto’s gemiddeld 250 kilo zwaarder dan een vergelijkbare benzineversie. Daardoor komt de klap van een aanrijding veel harder aan. “Hoe zwaarder het voertuig dat het ongeluk veroorzaakt, hoe groter de kans dat degene die wordt aangereden zwaargewond raakt. Vooral als de klap wordt opgevangen door een fietser of iemand die in een klein stadsautootje rijdt,” zegt Van Vugt. Daarnaast zijn ‘nieuwkomers’ die elektrisch gaan rijden zich er vaak niet van bewust dat die auto heel snel op kan trekken en daarbij ook al snel ergens tegenop kan knallen.

1400 zwaargewonden

De impact van de groei van zware elektrische voertuigen in het wegverkeer is in de eerdere voorspellingen over de ontwikkelingen in het verkeer niet meegenomen, zegt Van Vugt. ‘Wij denken dat door de groei van elektrische auto’s er over tien jaar jaarlijks 1400 zwaargewonde verkeersslachtoffers extra bij komen, waarvan iets meer dan de helft fietser is. Zeker als een fietser wordt aangereden, is het reëel te veronderstellen dat het letsel zwaarder en dus duurder zal zijn.” Hoeveel mensen jaarlijks zwaargewond raken of overlijden door een aanrijding met een elektrische auto wordt landelijk niet geregistreerd.