Column Michael van Wijngaarden: Laden of tanken?

Op het recente Driving Business event van Automobiel Management kwam het al duidelijk naar voren: als het om personenauto’s gaat is diesel volledig uit de gratie en geldt benzine inmiddels als een transitiebrandstof. In plaats daarvan kiezen we, aangejaagd door onze overheid, massaal voor de EV. En dat levert voor onze branche vreemde taferelen op.

Wie de recente beelden van de aflevering van 2700 Tesla’s Model 3 in het westelijk havengebied van Amsterdam nog niet heeft gezien moet ze voor de lol eens terugkijken. Daar zien we de 24-jarige manager die met z’n lage bijtelling lachend in een auto van minimaal 50 mille wegrijdt. Kopers namen soms vertwijfeld de sleutels in ontvangst tijdens een gehaaste afleverprocedure. Zo gehaast zelfs dat Van Mossel zich genoodzaakt zag een uitgebreide uitleg over de aflevering op de eigen website te publiceren.

De Model 3 ging dit jaar tot en met september al ruim 13 duizend keer over de toonbank en daarmee is de EV de best verkochte auto van het land. Dat zijn we met z’n allen niet gewend. Wat we ook niet gewend zijn is dat er alweer een volgende fase aankomt. De stekker-EV is in veel ogen namelijk niet het eindstation als het gaat om de transitie waar we in zitten. Want velen geloven dat waterstof uiteindelijk de echte brandstof van de toekomst is. En bovendien geldt dat niet alleen voor personenwagens maar voor álle verbrandingsmotoren.

Alleen: waar de stekker-EV nu letterlijk met bootladingen wordt afgeleverd rijden er momenteel slechts zo’n 150 Fuel Cell EV’s rond in Nederland. En toch. Toch is er reden genoeg voor onze branche om zich te verdiepen in de komst van waterstof en wat dat betekent voor de keuzes die auto-importeurs en bijvoorbeeld ook leasemaatschappijen en andere steakholders gaan maken. Lees alleen al het interview met Hyundai-Kia hierover op de AM-website.

Om die verdieping verder te faciliteren organiseert Automobiel Management samen met zustertitel TankPro het GreenFleet Event dat plaatsvindt op 6 en 7 november in Houten. Het GreenFleet Event brengt de autobranche en brandstofleveranciers samen om het antwoord te vinden op de vraag: wordt het tanken of laden? Specialisten uit de verschillende branches zullen het vraagstuk vanuit hun eigen discipline benaderen, en het event is daarmee een aanrader voor iedereen die zich bezighoudt met de toekomst van onze mobiliteit.

Aanmelden kan op www.greenfleetevent.nl. Ik zie u graag daar!

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Column Michael van Wijngaarden: Laden of tanken? - Automobielmanagement.nl

Column Michael van Wijngaarden: Laden of tanken?

Op het recente Driving Business event van Automobiel Management kwam het al duidelijk naar voren: als het om personenauto’s gaat is diesel volledig uit de gratie en geldt benzine inmiddels als een transitiebrandstof. In plaats daarvan kiezen we, aangejaagd door onze overheid, massaal voor de EV. En dat levert voor onze branche vreemde taferelen op.

Wie de recente beelden van de aflevering van 2700 Tesla’s Model 3 in het westelijk havengebied van Amsterdam nog niet heeft gezien moet ze voor de lol eens terugkijken. Daar zien we de 24-jarige manager die met z’n lage bijtelling lachend in een auto van minimaal 50 mille wegrijdt. Kopers namen soms vertwijfeld de sleutels in ontvangst tijdens een gehaaste afleverprocedure. Zo gehaast zelfs dat Van Mossel zich genoodzaakt zag een uitgebreide uitleg over de aflevering op de eigen website te publiceren.

De Model 3 ging dit jaar tot en met september al ruim 13 duizend keer over de toonbank en daarmee is de EV de best verkochte auto van het land. Dat zijn we met z’n allen niet gewend. Wat we ook niet gewend zijn is dat er alweer een volgende fase aankomt. De stekker-EV is in veel ogen namelijk niet het eindstation als het gaat om de transitie waar we in zitten. Want velen geloven dat waterstof uiteindelijk de echte brandstof van de toekomst is. En bovendien geldt dat niet alleen voor personenwagens maar voor álle verbrandingsmotoren.

Alleen: waar de stekker-EV nu letterlijk met bootladingen wordt afgeleverd rijden er momenteel slechts zo’n 150 Fuel Cell EV’s rond in Nederland. En toch. Toch is er reden genoeg voor onze branche om zich te verdiepen in de komst van waterstof en wat dat betekent voor de keuzes die auto-importeurs en bijvoorbeeld ook leasemaatschappijen en andere steakholders gaan maken. Lees alleen al het interview met Hyundai-Kia hierover op de AM-website.

Om die verdieping verder te faciliteren organiseert Automobiel Management samen met zustertitel TankPro het GreenFleet Event dat plaatsvindt op 6 en 7 november in Houten. Het GreenFleet Event brengt de autobranche en brandstofleveranciers samen om het antwoord te vinden op de vraag: wordt het tanken of laden? Specialisten uit de verschillende branches zullen het vraagstuk vanuit hun eigen discipline benaderen, en het event is daarmee een aanrader voor iedereen die zich bezighoudt met de toekomst van onze mobiliteit.

Aanmelden kan op www.greenfleetevent.nl. Ik zie u graag daar!

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding