Het verhaal over de aflevering in een ver havengebied staat uitgebreid in de weekendeditie van het Financieel Dagblad. Tesla laat Nederlandse klanten normaal naar haar fabriek in Tilburg komen om hun auto in ontvangst te nemen. Dit keer echter werd 2.700 klanten gevraagd per openbaar vervoer naar Amsterdam te komen. Vanaf een met Tesla-vaandels versierd opstappunt werden ze met busjes naar de Koopman Car Terminal in het westelijk havengebied gebracht waar hun auto klaar stond. Na het invullen van de nodige papieren en het zetten van een handtekening kon de eigenaar met zijn elektrische wagen wegrijden. Veel tijd voor uitleg en instructie was er niet terwijl de klanten ook niet of nauwelijks de gelegenheid kregen hun auto aan een inspectie te onderwerpen, vermeldt het FD. Volgens de krant is alweer een volgend schip met nieuwe auto’s onderweg die mogelijk op diezelfde manier zullen worden afgeleverd. Tesla zelf heeft het FD geen commentaar willen geven.

De gang van zaken wordt bevestigd door Van Mossel Automotive dat een gedetailleerde uitleg over het afleverproces bij Tesla én de problemen die dat oproept op haar website heeft opgenomen. “Het proces tussen het ondertekenen van het leasecontract en het afleveren van de Tesla kan afwijken van het standaard proces. Wij hebben als leasemaatschappij helaas weinig invloed op het proces wat Tesla hanteert. Het kan voorkomen dat wij als Van Mossel Autolease hierdoor niet de gebruikelijke kwaliteit van onze dienstverlening kunnen garanderen,” stelt het vaderlandse autobedrijf.

“Tesla levert de meeste auto’s af vanuit de Tesla vestiging in Tilburg. Door het grote aantal afleveringen op deze vestiging kan Tesla op dit moment geen correcte en volledige afleveringen garanderen. Alle Tesla Model 3 afleveringen die tussen maandag 23 september en maandag 30 september gepland staan, worden vanuit de Koopman Terminal in Amsterdam uitgevoerd en niet vanaf onze normale afleverlocatie in Tilburg. Voor alle afleveringen die Tesla inplant in deze periode, communiceert Tesla dit afleveradres met de berijders. Model S en Model X afleveringen worden wel vanuit Tilburg uitgevoerd.”

Van Mossel spreekt verder van ‘de mogelijke uitdagingen van het leveringsproces van Tesla.’ “Van Mossel Autolease doet er alles aan om u en de toekomstige Tesla berijder zo min mogelijk hinder te laten ondervinden van de perikelen bij Tesla.” Die hinder kan, zo wordt omschreven, bestaan uit problemen bij het inleveren van de ‘oude’ lease-auto of het te laat aanleveren van documenten door Tesla. Ook kan het gaan om praktische zaken als winterbanden of de brandstofpas. Van Mossel stelt: “Tesla geeft aan dat het niet meer mogelijk is voor berijders om hun huidige lease auto in te leveren bij Koopman in Amsterdam. Tesla verzoekt berijders om met het openbaar vervoer naar Amsterdam te komen of iemand extra mee te nemen die dan de oude lease auto mee kan terugnemen.”

De site vervolgt: “Bij aflevering is het van belang dat Tesla een getekend afleverdocument bij Van Mossel Autolease aanlevert om het leasecontract in te laten gaan. In de praktijk kan het voorkomen dat dit te laat gebeurt, waardoor facturatie volgens het leasecontract te laat start. Indien de berijder enige twijfel heeft met betrekking tot de aflevering van de bestelde en
geleverde auto of eventuele tekortkomingen/schade ervaart, gelieve niet het afleverdocument te tekenen maar een nieuwe afspraak te maken met de wens de auto dan wel correct te leveren.”

Lees ook: Tesla neemt leasemarkt op sleeptouw

Lees ook: Klantenservice Tesla rampzalig