Amazon wil grote speler worden op mobiliteitsmarkt

Internet powerhouse Amazon wil zich ook op de mobiliteits- en transportmarkt gaan begeven. Deze week wordt op techbeurs CES meer van de plannen bekendgemaakt om dat doel te bereiken.

Amazon wil een belangrijke speler worden als het gaat om autonoom rijden, connectiviteit, elektrische auto’s en vooral ook de vloedgolf aan data vanuit autofabrikanten en de voertuigen zelf. Amazon Web Services, dat zich richt op grootschalige cloud computing en data management, staat hierin centraal.

Ecosysteem

“We breiden echt uit in het ecosysteem, van fabricage tot connectiviteit,” laat hoofd professional services Jon Allen weten. Tot nu toe kregen we van Amazon slechts stukjes van de ingezette transportstrategie te zien, waaronder investeringen in Aurora dat software ontwikkelt voor zelfrijdende auto’s. Ook zijn er deals gesloten met autofabrikanten om pakketjes af te leveren in de bagageruimte van auto’s en is er geïnvesteerd in een netwerk van laadpalen voor EV’s.

Eén gebruikerservaring

“We willen alles nu gaan samenvoegen in één gebruikerservaring,” laat technisch leider Dean Phillips weten. “Klanten maken geen onderscheid tussen Amazon Web Services, Alexa of Amazon.com. Het is allemaal Amazon.” Op de CES demonstreert Amazon een samenwerking met Cadillac en virtual reality specialist ZeroLight om een online configuratietool te bouwen waarmee autokopers hoge-resolutie afbeeldingen van hun droomauto kunnen maken waarmee ze naar de dealer kunnen stappen. Zo kunnen dealers volgens Phillips beter inspringen op de wensen van de klant. Volgens Phillips zou dat de winst per voertuig bij Audi al met 1200 euro hebben opgeschroefd.

Alexa

De Lamborghini Huracán EVO krijgt in 2020 de primeur van Alexa aan boord. Lamborghini is naar verluidt de eerste autofabrikant die voice control gaat leveren via Alexa. Bestuurders kunnen dan spraakgestuurde commando’s geven om bijvoorbeeld de climate control, interieurverlichting en stoelverwarming te regelen (“Alexa, zet de airco op 20 graden”). De integratie met Alexa gaat zelfs zo ver dat ook andere connected apparaten buiten de auto kunnen worden aangestuurd  zoals de thermostaat thuis, de verlichting of het toegangshek voor de oprit.

Rivian, producent van de eerste elektrische pick-up waarin Amazon inmiddels al twee keer heeft geïnvesteerd, demonstreert Alexa in de R1T die in het najaar in productie wordt genomen, evenals de R1S SUV. Rivian start bovendien in 2021 met de bouw van 100.000 elektrische bezorgvoertuigen voor Amazon, die ook allemaal zullen zijn uitgerust met Alexa.

Check je accupakket

BlackBerry en Karma demonstreren daarnaast hoe je met Amazon Web Services de conditie van het accupakket in EV’s beter kan voorspellen. Hiermee kunnen fabrikanten bestuurders trainen in rijtechnieken die de batterij sparen en de levensduur verlengen. Tot slot toont Amazon hoe gamesimulaties door autofabrikanten worden gebruikt om virtuele werelden te creëren waarmee de software voor zelfrijdende auto’s sneller kan worden getraind.

Actuele gimmicks zijn er ook. Zo kunnen bestuurders met het commando “Alexa, pay for gas,” brandstof tanken bij 11.500 stations van Exxon en Mobil in de VS.

Amazon wil grote speler worden op mobiliteitsmarkt - Automobielmanagement.nl

Amazon wil grote speler worden op mobiliteitsmarkt

Internet powerhouse Amazon wil zich ook op de mobiliteits- en transportmarkt gaan begeven. Deze week wordt op techbeurs CES meer van de plannen bekendgemaakt om dat doel te bereiken.

Amazon wil een belangrijke speler worden als het gaat om autonoom rijden, connectiviteit, elektrische auto’s en vooral ook de vloedgolf aan data vanuit autofabrikanten en de voertuigen zelf. Amazon Web Services, dat zich richt op grootschalige cloud computing en data management, staat hierin centraal.

Ecosysteem

“We breiden echt uit in het ecosysteem, van fabricage tot connectiviteit,” laat hoofd professional services Jon Allen weten. Tot nu toe kregen we van Amazon slechts stukjes van de ingezette transportstrategie te zien, waaronder investeringen in Aurora dat software ontwikkelt voor zelfrijdende auto’s. Ook zijn er deals gesloten met autofabrikanten om pakketjes af te leveren in de bagageruimte van auto’s en is er geïnvesteerd in een netwerk van laadpalen voor EV’s.

Eén gebruikerservaring

“We willen alles nu gaan samenvoegen in één gebruikerservaring,” laat technisch leider Dean Phillips weten. “Klanten maken geen onderscheid tussen Amazon Web Services, Alexa of Amazon.com. Het is allemaal Amazon.” Op de CES demonstreert Amazon een samenwerking met Cadillac en virtual reality specialist ZeroLight om een online configuratietool te bouwen waarmee autokopers hoge-resolutie afbeeldingen van hun droomauto kunnen maken waarmee ze naar de dealer kunnen stappen. Zo kunnen dealers volgens Phillips beter inspringen op de wensen van de klant. Volgens Phillips zou dat de winst per voertuig bij Audi al met 1200 euro hebben opgeschroefd.

Alexa

De Lamborghini Huracán EVO krijgt in 2020 de primeur van Alexa aan boord. Lamborghini is naar verluidt de eerste autofabrikant die voice control gaat leveren via Alexa. Bestuurders kunnen dan spraakgestuurde commando’s geven om bijvoorbeeld de climate control, interieurverlichting en stoelverwarming te regelen (“Alexa, zet de airco op 20 graden”). De integratie met Alexa gaat zelfs zo ver dat ook andere connected apparaten buiten de auto kunnen worden aangestuurd  zoals de thermostaat thuis, de verlichting of het toegangshek voor de oprit.

Rivian, producent van de eerste elektrische pick-up waarin Amazon inmiddels al twee keer heeft geïnvesteerd, demonstreert Alexa in de R1T die in het najaar in productie wordt genomen, evenals de R1S SUV. Rivian start bovendien in 2021 met de bouw van 100.000 elektrische bezorgvoertuigen voor Amazon, die ook allemaal zullen zijn uitgerust met Alexa.

Check je accupakket

BlackBerry en Karma demonstreren daarnaast hoe je met Amazon Web Services de conditie van het accupakket in EV’s beter kan voorspellen. Hiermee kunnen fabrikanten bestuurders trainen in rijtechnieken die de batterij sparen en de levensduur verlengen. Tot slot toont Amazon hoe gamesimulaties door autofabrikanten worden gebruikt om virtuele werelden te creëren waarmee de software voor zelfrijdende auto’s sneller kan worden getraind.

Actuele gimmicks zijn er ook. Zo kunnen bestuurders met het commando “Alexa, pay for gas,” brandstof tanken bij 11.500 stations van Exxon en Mobil in de VS.