Vandaag zijn de eerste ontwerpschetsen van de auto vrijgegeven, die in 2026 in productie gaat. Het nieuw ontwikkelde voertuigplatform moet toonaangevend worden op het gebied van actieradius, laadsnelheid (‘opladen gaat even snel als tanken’) en digitalisering. Bovendien gaat Trinity autonoom rijden in het volumesegment voor veel mensen mogelijk maken. ‘Bij de geplande serieproductiestart in 2026 bereikt Trinity al Level 2+ en is hij technisch klaar voor Level 4’, aldus Volkswagen in een verklaring.
Nieuwe manier van produceren
De auto wordt gebouwd in Wolfsburg. En dat gaat anders dan we gewend zijn. “We zullen de manier waarop we auto’s bouwen volledig opnieuw gaan vormgeven. Digitalisering, automatisering en een lichtgewicht constructie spelen daarbij een belangrijke rol,” aldus Volkswagen CEO Ralf Brandstätter.
Digitaal ecosysteem
Toekomstige modellen als de Trinity worden bovendien in minder varianten geproduceerd en de hardware zal grotendeels worden gestandaardiseerd. De auto’s hebben dan vrijwel alles aan boord en klanten kunnen op elk moment gewenste functies ‘on demand’ activeren via het digitale ecosysteem in de auto. Dit gaat de complexiteit van de productie aanzienlijk beperken. “In de toekomst wordt de individuele configuratie van een auto niet langer bepaald door de hardware op het moment van aankoop. In plaats daarvan kunnen klanten op elk gewenst moment functies toevoegen via het digitale ecosysteem in de auto,” besluit Brandstätter.
Lees ook:
Volkswagen wil aandeel van 70 procent in markt voor elektrische auto’s