Volkswagen wil aandeel van 70 procent in markt voor elektrische auto’s

Volkswagen wil in 2030 haar aandeel van de Europese markt voor elektrische auto’s opvoeren tot zeker 70 procent. Dat is een verdubbeling van het huidige doel van 35 procent. In de Verenigde Staten en China wil Volkswagen tegen die tijd zeker 50 procent van alle elektrische auto’s kunnen leveren.

Tegelijk gaat VW toekomstige generaties auto’s met veel minder verschillende modellen uitbrengen dan tot nu toe gebruikelijk is. Wel is het zo dat de huidige vloot met verbrandingsmotoren gelijk met de EV-campagne verder zal worden ontwikkeld. Dat betekent dat er voor de Golf, Tiguan, Passat, Tayron en T-ROC een opvolger zal komen. “E-mobility was alleen maar het begin, de werkelijke verstoring moet nog komen. De komende jaren zullen we VW op een nog nooit eerder vertoonde manier veranderen,’’ stelde CEO Ralf Brandstätter van het merk Volkswagen bij de presentatie van de nieuwe Accelerate-strategie waarmee het bedrijf ‘zich systematisch en tijdig wil voorbereiden voor de diepgaande veranderingen in de automotive industrie’.

Digitalisering

Na het al eerder aangekondigde EV-offensief versnelt VW nu ook de andere grote onderwerpen van de toekomst, ‘software-integratie in het voertuig en de digitale klantervaring worden cruciale kerncompetenties’. “Met de implementatie van data-based bedrijfsmodellen wil het bedrijf nieuwe groepen klanten aantrekken en nieuwe inkomstenbronnen aanboren.’’ VW gaat tot 2025 nog eens 16 miljard euro investeren in e-mobiliteit, hybridisering en digitalisering. Om dat te financieren moeten de vaste kosten de komende twee jaar echter nog eens met vijf procent omlaag en moet de productiviteit in de fabrieken juist met vijf procent omhoog. Doel is uiteindelijk in alle regio’s in de wereld met winst te draaien.

Software-based

Het voertuig zelf wordt een software-based product, benadrukt Brandstätter opnieuw. Zo krijgt de software in de nieuwe ID-familie vanaf deze zomer elke twaalf weken een over-the-air update. In twee jaar tijd zal daarmee een volledig connected vloot van meer dan 500.000 voertuigen rondrijden waarmee Volkswagen directe feedback van de klanten kan vertalen naar nieuwe functies. “We stippelen daarmee de weg uit naar nieuwe, data-based businessmodellen om de drempel voor individuele mobiliteit te verlagen en tegelijk erg aantrekkelijke servicepakketten te bieden aan onze klanten.’’

Lees ook:
VW start in Hamburg met autodeeldienst WeShare
Volkswagen moet alle ID-auto’s terughalen vanwege softwareproblemen

Volkswagen wil aandeel van 70 procent in markt voor elektrische auto’s - Automobielmanagement.nl

Volkswagen wil aandeel van 70 procent in markt voor elektrische auto’s

Volkswagen wil in 2030 haar aandeel van de Europese markt voor elektrische auto’s opvoeren tot zeker 70 procent. Dat is een verdubbeling van het huidige doel van 35 procent. In de Verenigde Staten en China wil Volkswagen tegen die tijd zeker 50 procent van alle elektrische auto’s kunnen leveren.

Tegelijk gaat VW toekomstige generaties auto’s met veel minder verschillende modellen uitbrengen dan tot nu toe gebruikelijk is. Wel is het zo dat de huidige vloot met verbrandingsmotoren gelijk met de EV-campagne verder zal worden ontwikkeld. Dat betekent dat er voor de Golf, Tiguan, Passat, Tayron en T-ROC een opvolger zal komen. “E-mobility was alleen maar het begin, de werkelijke verstoring moet nog komen. De komende jaren zullen we VW op een nog nooit eerder vertoonde manier veranderen,’’ stelde CEO Ralf Brandstätter van het merk Volkswagen bij de presentatie van de nieuwe Accelerate-strategie waarmee het bedrijf ‘zich systematisch en tijdig wil voorbereiden voor de diepgaande veranderingen in de automotive industrie’.

Digitalisering

Na het al eerder aangekondigde EV-offensief versnelt VW nu ook de andere grote onderwerpen van de toekomst, ‘software-integratie in het voertuig en de digitale klantervaring worden cruciale kerncompetenties’. “Met de implementatie van data-based bedrijfsmodellen wil het bedrijf nieuwe groepen klanten aantrekken en nieuwe inkomstenbronnen aanboren.’’ VW gaat tot 2025 nog eens 16 miljard euro investeren in e-mobiliteit, hybridisering en digitalisering. Om dat te financieren moeten de vaste kosten de komende twee jaar echter nog eens met vijf procent omlaag en moet de productiviteit in de fabrieken juist met vijf procent omhoog. Doel is uiteindelijk in alle regio’s in de wereld met winst te draaien.

Software-based

Het voertuig zelf wordt een software-based product, benadrukt Brandstätter opnieuw. Zo krijgt de software in de nieuwe ID-familie vanaf deze zomer elke twaalf weken een over-the-air update. In twee jaar tijd zal daarmee een volledig connected vloot van meer dan 500.000 voertuigen rondrijden waarmee Volkswagen directe feedback van de klanten kan vertalen naar nieuwe functies. “We stippelen daarmee de weg uit naar nieuwe, data-based businessmodellen om de drempel voor individuele mobiliteit te verlagen en tegelijk erg aantrekkelijke servicepakketten te bieden aan onze klanten.’’

Lees ook:
VW start in Hamburg met autodeeldienst WeShare
Volkswagen moet alle ID-auto’s terughalen vanwege softwareproblemen