Uitval van bedrijfsauto’s is duur. Stilstaande auto’s zijn volgens de Nederlander Hans Schep, General Manager Commercial Vehicles, de op twee na hoogste kostenpost voor een wagenpark. Bovendien houden commerciële voertuigen volgens Schep onze economie draaiende. Sterker nog, veel ondernemingen komen helemaal stil te liggen als de bedrijfsauto’s door welke oorzaak dan ook uitvallen.

Belangrijkste nieuws

Distributiecentra zijn volgens Schep het pompende hart van onze economie, de wegen ernaartoe de aders en de busjes op de weg het bloed dat de goederen transporteert, zo visualiseert hij. Ford voelt als grootste leverancier van bedrijfsauto’s in Europa een zekere verantwoordelijkheid richting die ondernemers die dagelijks met hun Transits en Rangers onderweg zijn naar klanten. Een zeker eigenbelang speelt hier natuurlijk ook een rol: is de betrouwbaarheid een issue dan stapt de ondernemer over op een ander merk.

Hoe dan ook, Ford heeft in maart de ‘uptime accelerator’ FordLiive gelanceerd. Het is volgens Schep het belangrijkste nieuws dat we dit jaar gaan horen over Ford bedrijfswagens. “Onze klanten vertellen ons dat 100 procent inzetbaarheid van hun wagenpark het allerbelangrijkste is voor hun bedrijfsvoering. En dat mogen ze wat ons betreft ook verwachten. Daarom is FordLiive zo belangrijk voor ons en voor onze klanten. Inzetbaarheid is geen optionele extra. Het is dan ook volkomen gratis voor eigenaren van connected voertuigen met het FordPass Connect-modem. Dat zijn er inmiddels al zo’n 500.000. Medio 2022 hebben we het over 1 miljoen LCV’s.”

Pech onderweg

Volgens Usha Raghavachari, directeur van het innovatiecentrum ‘D-Ford Lab’ in Londen is pech onderweg ‘wel het laatste waar je als ondernemer op zit te wachten als het gaat om je bedrijf’. “We horen van onze klanten dat hun bedrijf letterlijk stopt als de bedrijfsauto stopt. Inzetbaarheid is daarom zo elementair, het beïnvloedt je hele bedrijfsvoering. Uitval is niet alleen vervelend omdat het je schema in de war gooit en geld kost, het kan zelfs je reputatie schaden als kleine ondernemer. Fleetowners zijn aan de andere kant op zoek naar maximale efficiency voor de hele vloot, het draait om het maximale uit de auto’s halen tegen de laagste kosten.”

Toch is uitval soms eenvoudig te voorkomen volgens Raghavachari. Vaak is het te wijten aan gebrek aan onderhoud of waarschuwingen door het voertuig die niet serieus worden genomen. “Uit onderzoek blijkt dat als je de waarschuwingslampjes serieus neemt en je auto naar de garage brengt, het aantal pechgevallen met 30 procent afneemt. Denk aan meldingen van slechte accu’s, lage bandenspanning of te weinig AdBlue in de tank maar ook aan het negeren van voorgeschreven oliewissels en ander onderhoud.”

Transit Centre

De spin in het web die uiteindelijk voor die 100 procent inzetbaarheid moet zorgen is de dealer of het lokale Transit Centre. Daarvan zijn er nu 800 in Europa, vertelt Raghavachari: “Zij ontvangen real time data om meer proactief te zijn richting de Transit-rijder.” Om het hele systeem goed door te ontwikkelen brachten Ford-engineers 18 weken door in Italië. Hier werd de onderhoudstool, die werkt op basis van het voertuiggebruik, uitvoerig getest in samenwerking met enkele klanten. “We hebben geleerd dat nieuwe, intelligente en verbonden systemen vragen oproepen bij gebruikers, bijvoorbeeld over een bepaalde melding van een sensor. De menselijke factor blijft echter ook heel belangrijk. Door te testen hebben we een oplossing gevonden die real time data samenbrengt met die menselijke input vanuit het dealernetwerk of het Transit Centre.

Drie pijlers

Er zijn drie pijlers waarop FordLiive steunt: Smart Maintenance, Service Pro en de nieuwe FordLiive centers legt Owen Gregory, directeur aftersales bedrijfsauto’s uit: “Smart Maintenance is de eerste bescherming tegen vermijdbare uitval. Het analyseert real time data en levert voertuigspecifieke onderhoudsinformatie. Uiteindelijk zal die vermijdbare uitval tot het verleden gaan behoren.”

Binnen Smart Maintenance vallen ook onderhoudsmeldingen vanuit het voertuig zelf. Die meldingen worden aan de berijder of wagenparkbeheerder via een app doorgegeven met een duidelijke uitleg over wat er aan de hand is en de potentiële gevolgen ervan. Vervolgens kan er online een onderhoudsafspraak worden gemaakt. Voordeel is dat de dealer al weet wat er aan de hand is en de werkplaatstijd kan worden verkort. Met Service Pro krijgt het dealernetwerk meer tools in handen om slimme diagnoses uit te voeren. “Dezelfde voertuigdata komt hiermee in handen van de dealer, die kan 60 dagen terugkijken in de gegevenshistorie. Hiermee kan je veel sneller een diagnose stellen, je kan alvast de juiste onderdelen bestellen en ervoor zorgen dat de juiste monteur beschikbaar is zodra het voertuig in de werkplaats arriveert.”

Tot slot: de nieuwe FordLiive Centers. Deze ondersteunen het dealernetwerk in het op de weg houden van elk wagenpark. “Ze leveren technische kennis, maar kunnen bijvoorbeeld ook helpen om onderdelenleveranties te versnellen. Eind 2021 hebben de drie van deze centra operationeel, in Dunton, Valencia en Keulen. Hiermee kunnen we 80 procent van onze LCV-klanten in Europa bedienen.”

Is de Nederlandse Ford-organisatie klaar voor 100 procent uptime?

FordLiive is een Europees initiatief. Zijn de Nederlandse dealers en Transit Centra er klaar voor om op deze wijze te gaan werken. We vroegen het aan service marketing coördinator Stephan Hendriksen en directeur commerciële voertuigen Emil Bos.

“De Transit Centrum-dealers zijn er grotendeels klaar voor. We werken op dit moment nog aan de Nederlandse implementatie van enkele systemen en bijbehorende processen zoals Ford Telematics en de FordLiive Centers. Een belangrijke update, Smart Diagnostics, dus het  60 dagen terugkijken in de voertuighistorie met betrekking tot meldingen en storingen, is al live bij de Nederlandse dealers.” Om het netwerk voor te bereiden is eind 2019 al gestart met de transitie naar ‘Transit Center 2.0’. Een concept voor bedrijfsauto’s met een uitgebreide ‘connected’ service en dienstenpakket gericht op 100 procent uptime. “Denk aan de uitrol van Express Service, verruimen van openingstijden en, niet onbelangrijk, modemactivatie en introductie van de FordPass Pro. Op dit moment verschilt de mate van implementatie nog enigszins van dealer tot dealer, maar uiterlijk halverwege 2022 zal het netwerk gereed zijn en kunnen we al onze klanten het volledige dienstenpakket leveren.”

Stap eerder

In Nederland verwacht men het aantal pechmeldingen met 40 procent terug te kunnen dringen met FordLiive. “Dit is onder andere haalbaar door vehicle health alerts naar de klant te sturen over de status van het voertuig, en een pro-actieve follow-up door de Transit Centers. Deze follow-up is tevens het onderscheidend vermogen van FordLiive ten opzichte van de service bij andere merken. Waar andere merken pas handelen als er een breakdown is, doen we er met FordLiive alles aan om dit te voorkomen. We handelen dus een stap eerder.” Door deze werkwijze verwacht Ford Nederland een beter planning in de werkplaats te realiseren. “Door een betere voorbereiding en planning ontlasten we de werkplaats en kunnen we sneller service bieden. En mocht het toch druk zijn, dan bieden Express Service en ruime openingstijden uitkomst voor onze klanten.” En voor eigenaren van oudere Transits en Rangers: men onderzoekt de mogelijkheid om ook deze auto’s connected te  maken met een dongel, maar voorlopig wordt dit niet aangeboden.

Lees ook:
Ford en Innovam openen nieuwe Ford Training Academy

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding