ACEA: alle aandrijftechnieken nodig voor CO2 doelen

De auto-industrie moet alle beschikbare aandrijftechnieken kunnen inzetten om de CO2-voetafdruk van de vloot aan voertuigen in de Europese Unie te reduceren. “Elke technologie moet zijn rol kunnen spelen. We moeten ervoor zorgen dat deze transformatie niet onze mobiliteit gaat beperken.’’

Dat stelde Oliver Zipse, CEO van de BMW Groep, in zijn rol als voorzitter van de Europese autokoepel ACEA tijdens een evenement in Brussel. Zipse waarschuwde er daarbij voor ‘dat het nieuwe groene Europa niet gebaseerd moet zijn op een cultuur van verboden en beperkingen’. “Welk beeld hebben we in gedachten als we denken over Europa in 2030, 2040 en 2050? Is dat nieuwe Europa gedreven door verboden en restricties of wordt het gestimuleerd door innovatie en concurrentiekracht? De transformatie van de mobiliteitssector gebeurt hier en nu. De auto-industrie zal volop bijdragen aan het doel van een CO2-neutraal Europa in 2040 op een technologisch-neutrale en holistische manier. En, onder de juiste omstandigheden, staan we open voor zelfs hogere CO2-doelen in 2030.’’

Voldoende laadpunten en waterstofstations

Maar Zipse benadrukte opnieuw dat dat afhangt van de beschikbaarheid van voldoende laadpunten en waterstofstations in de hele EU. ACEA dringt er daarom bij de Europese Commissie op aan om in een komende richtlijn voor de Alternatieve Brandstof Infrastructuur, de AFI Directive, met verplichte doelen voor die infrastructuur in alle EU-staten te komen. “Zonder dergelijke doelen lopen we tegen een flessenhals aan voor e-mobiliteit en zal de transformatie momentum verliezen.’’

Lees ook:
ACEA: nieuwe CO2-doelstellingen alleen haalbaar met opschaling laadinfrastructuur

ACEA: alle aandrijftechnieken nodig voor CO2 doelen - Automobielmanagement.nl

ACEA: alle aandrijftechnieken nodig voor CO2 doelen

De auto-industrie moet alle beschikbare aandrijftechnieken kunnen inzetten om de CO2-voetafdruk van de vloot aan voertuigen in de Europese Unie te reduceren. “Elke technologie moet zijn rol kunnen spelen. We moeten ervoor zorgen dat deze transformatie niet onze mobiliteit gaat beperken.’’

Dat stelde Oliver Zipse, CEO van de BMW Groep, in zijn rol als voorzitter van de Europese autokoepel ACEA tijdens een evenement in Brussel. Zipse waarschuwde er daarbij voor ‘dat het nieuwe groene Europa niet gebaseerd moet zijn op een cultuur van verboden en beperkingen’. “Welk beeld hebben we in gedachten als we denken over Europa in 2030, 2040 en 2050? Is dat nieuwe Europa gedreven door verboden en restricties of wordt het gestimuleerd door innovatie en concurrentiekracht? De transformatie van de mobiliteitssector gebeurt hier en nu. De auto-industrie zal volop bijdragen aan het doel van een CO2-neutraal Europa in 2040 op een technologisch-neutrale en holistische manier. En, onder de juiste omstandigheden, staan we open voor zelfs hogere CO2-doelen in 2030.’’

Voldoende laadpunten en waterstofstations

Maar Zipse benadrukte opnieuw dat dat afhangt van de beschikbaarheid van voldoende laadpunten en waterstofstations in de hele EU. ACEA dringt er daarom bij de Europese Commissie op aan om in een komende richtlijn voor de Alternatieve Brandstof Infrastructuur, de AFI Directive, met verplichte doelen voor die infrastructuur in alle EU-staten te komen. “Zonder dergelijke doelen lopen we tegen een flessenhals aan voor e-mobiliteit en zal de transformatie momentum verliezen.’’

Lees ook:
ACEA: nieuwe CO2-doelstellingen alleen haalbaar met opschaling laadinfrastructuur