Het prototype haalt met een relatief kleine accu een actieradius van 710 kilometer en een energieverbruik van 85 Wh/km bij een snelheid van 85 km/u. “Zelf de meest efficiënte elektrische auto’s in de markt vandaag de dag, verbruiken op deze relatief lage snelheid 50 procent meer energie”, zegt Lex Hoefsloot, CEO en medeoprichter van Lightyear. “De mijlpaal bevestigt de schaalbaarheid van ons bedrijfsmodel. We verwachten dat we in de komende maanden een vergelijkbaar energieverbruik kunnen realiseren bij snelheden boven de 100 km/u.”

Betaalbaar

Door het energieverbruik per kilometer van een EV te verlagen, kun je aanzienlijk meer bereik realiseren met een kleine accu, denkt Hoefsloot. “Omdat accu’s het duurste onderdeel zijn van een EV, kan je hierdoor de aankoopprijs van de auto verlagen en betaalbare elektrische auto’s met een groot bereik op de markt brengen die niet vaak aan de lader hoeven. Energiezuinige auto’s hebben veel baat bij zonnepanelen op de auto en winnen hierdoor op een zonnige dag zo’n 70 kilometer aan extra rijbereik .”

Mobiliteit veranderen

Naast het valideren van de technische prestaties van de auto, staan een aantal andere testen op de planning rondom de homologatieprocedure, zoals de crashtests en de officiële WLTP-rijcyclus test. Het concept van een lange-afstands zonneauto is volgens Lightyear in staat ‘om mobiliteit te veranderen, zodat je maandenlang kan rijden zonder de auto via een laadstation op te laden’. De serie van 946 Lightyear One’s gaat in de eerste helft 2022 in productie. Lightyear wilt zich vanaf 2024 op de grotere markt richten.

Lees ook:
Lightyear haalt 40 miljoen euro op bij investeerders

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding