Lightyear haalt 40 miljoen euro op bij investeerders

Lightyear heeft 40 miljoen euro aan investeringen binnengehaald. Het Nederlandse bedrijf, bekend van de zonneauto, wil daarna mogelijk naar de beurs om de ontwikkeling van het volgende model voor de publieke markt te versnellen. Dat heeft Lightyear vandaag bekendgemaakt.

Met de laatste financieringsronde haalt Lightyear 40 miljoen aan investeringen op. Dit zorgt ervoor dat het bedrijf kan doorgroeien en toewerken naar de eerste leveringen van de Lightyear One. Deze staan voor het eind van dit jaar gepland.

Vertrouwen

De investeringen laten volgens Lightyear het vertrouwen zien in de toekomstige markt voor elektrische zonneauto’s en de technologie die door Lightyear hiervoor ontwikkelt. ‘Lightyear brengt elektrische voertuigen naar de markt die extreem efficiënt zijn waardoor ze maar een minimaal aantal keren geladen hoeven te worden met behulp van een stekker. Daarnaast integreert het bedrijf zonnecellen in het dak en op de motorkap van de auto waarmee deze zichzelf kan opladen en nog verder onafhankelijk wordt van het elektriciteitsnet.’

Productiepartner

Het patent portfolio van Lightyear bestaat onder andere uit ontwikkelingen op het gebied van een efficiënte aandrijflijn technologie en hoogefficiënte zonnedaken voor voertuigen. Het bedrijf, gevestigd op de Automotive Campus in de Brainport regio Eindhoven, is sinds 2016 actief. In de zomer van 2019 is het eerste model, Lightyear One, wereldwijd aangekondigd. Dit jaar maakt het bedrijf zich op voor de eerste leveringen aan hun klanten eind 2021. Hiervoor zit Lightyear in de laatste fase van de selectie voor een productiepartner. Gesteund door de gunstige marktcondities en het succes van deze ronde verkent Lightyear de mogelijkheden van een beursnotering, om de ontwikkeling van het volgende model voor de massamarkt te versnellen.

Het netwerk van investeerders en kopers achter Lightyear bestaat uit verschillende succesvolle Nederlandse ondernemers en families waaronder Anne-Marie Rakhorst, Rob van Gansewinkel, Jaap Korteweg (De Vegetarische Slager), en Henri de Jong (Mijndomein).

Lees ook:
Nederlandse zonne-auto Lightyear krijgt waardering van Forbes
Lightyear onthult eerste auto op zonne-energie

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Lightyear haalt 40 miljoen euro op bij investeerders - Automobielmanagement.nl

Lightyear haalt 40 miljoen euro op bij investeerders

Lightyear heeft 40 miljoen euro aan investeringen binnengehaald. Het Nederlandse bedrijf, bekend van de zonneauto, wil daarna mogelijk naar de beurs om de ontwikkeling van het volgende model voor de publieke markt te versnellen. Dat heeft Lightyear vandaag bekendgemaakt.

Met de laatste financieringsronde haalt Lightyear 40 miljoen aan investeringen op. Dit zorgt ervoor dat het bedrijf kan doorgroeien en toewerken naar de eerste leveringen van de Lightyear One. Deze staan voor het eind van dit jaar gepland.

Vertrouwen

De investeringen laten volgens Lightyear het vertrouwen zien in de toekomstige markt voor elektrische zonneauto’s en de technologie die door Lightyear hiervoor ontwikkelt. ‘Lightyear brengt elektrische voertuigen naar de markt die extreem efficiënt zijn waardoor ze maar een minimaal aantal keren geladen hoeven te worden met behulp van een stekker. Daarnaast integreert het bedrijf zonnecellen in het dak en op de motorkap van de auto waarmee deze zichzelf kan opladen en nog verder onafhankelijk wordt van het elektriciteitsnet.’

Productiepartner

Het patent portfolio van Lightyear bestaat onder andere uit ontwikkelingen op het gebied van een efficiënte aandrijflijn technologie en hoogefficiënte zonnedaken voor voertuigen. Het bedrijf, gevestigd op de Automotive Campus in de Brainport regio Eindhoven, is sinds 2016 actief. In de zomer van 2019 is het eerste model, Lightyear One, wereldwijd aangekondigd. Dit jaar maakt het bedrijf zich op voor de eerste leveringen aan hun klanten eind 2021. Hiervoor zit Lightyear in de laatste fase van de selectie voor een productiepartner. Gesteund door de gunstige marktcondities en het succes van deze ronde verkent Lightyear de mogelijkheden van een beursnotering, om de ontwikkeling van het volgende model voor de massamarkt te versnellen.

Het netwerk van investeerders en kopers achter Lightyear bestaat uit verschillende succesvolle Nederlandse ondernemers en families waaronder Anne-Marie Rakhorst, Rob van Gansewinkel, Jaap Korteweg (De Vegetarische Slager), en Henri de Jong (Mijndomein).

Lees ook:
Nederlandse zonne-auto Lightyear krijgt waardering van Forbes
Lightyear onthult eerste auto op zonne-energie

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding