Brussel: ook Ferrari en Lamborghini moeten stoppen met verbrandingsmotor

Sportwagenfabrikanten Ferrari en Lamborghini moeten stoppen met het bouwen van modellen die op benzine rijden. Dat heeft de Europese Commissie laten weten. Vanaf 2035 is er volgens Europa geen ruimte meer voor sportwagens met een conventionele brandstofmotor.

Een V8 of V10 in een Italiaanse sportwagen? Het is verleden tijd als het aan Europa ligt. Modellen met een benzine- of dieselmotor moeten binnen 15 jaar uit de showroom verdwijnen, benadrukt de Europese Commissie. Voor kleine merken met luxe modellen wordt daarbij geen uitzondering gemaakt.

Autofabrikanten zijn al verplicht om te werken aan reductie van de uitstoot en produceren van groenere modellen, waaronder veel stekkerauto’s. Voor merken die jaarlijks minder dan 10.000 exemplaren verkopen, zoals Ferrari en Lamborghini, is eerder een uitzondering gemaakt. Daar wil de EC nu een streep doorheen zetten.

Het kost volgens de merken en de Italiaanse regering echter meer tijd voor deze fabrikanten om over te schakelen op volledige elektrische modellen en af te stappen van de verbrandingsmotor. Vooralsnog lijkt de EC geen uitzondering voor deze merken te willen maken.

Lees ook:
Ferrari verkoopt meer auto’s dan voor coronacrisis
Lamborghini gaat fors inzetten op elektrificatie

Brussel: ook Ferrari en Lamborghini moeten stoppen met verbrandingsmotor - Automobielmanagement.nl

Brussel: ook Ferrari en Lamborghini moeten stoppen met verbrandingsmotor

Sportwagenfabrikanten Ferrari en Lamborghini moeten stoppen met het bouwen van modellen die op benzine rijden. Dat heeft de Europese Commissie laten weten. Vanaf 2035 is er volgens Europa geen ruimte meer voor sportwagens met een conventionele brandstofmotor.

Een V8 of V10 in een Italiaanse sportwagen? Het is verleden tijd als het aan Europa ligt. Modellen met een benzine- of dieselmotor moeten binnen 15 jaar uit de showroom verdwijnen, benadrukt de Europese Commissie. Voor kleine merken met luxe modellen wordt daarbij geen uitzondering gemaakt.

Autofabrikanten zijn al verplicht om te werken aan reductie van de uitstoot en produceren van groenere modellen, waaronder veel stekkerauto’s. Voor merken die jaarlijks minder dan 10.000 exemplaren verkopen, zoals Ferrari en Lamborghini, is eerder een uitzondering gemaakt. Daar wil de EC nu een streep doorheen zetten.

Het kost volgens de merken en de Italiaanse regering echter meer tijd voor deze fabrikanten om over te schakelen op volledige elektrische modellen en af te stappen van de verbrandingsmotor. Vooralsnog lijkt de EC geen uitzondering voor deze merken te willen maken.

Lees ook:
Ferrari verkoopt meer auto’s dan voor coronacrisis
Lamborghini gaat fors inzetten op elektrificatie