Cariad moet een sleutelrol spelen in de toekomstplannen van de Volkswagen Groep als ontwikkelaar van de centrale software voor de beheersystemen van alle auto’s en van het autonoom rijden. “Met Level 4 wordt een auto ingewikkelder dan menig vliegtuig,’’ waarschuwde technisch directeur Thomas Ulbricht onlangs nog. Maar volgens het welingelichte Handelsblatt volgt het verzelfstandigde bedrijf geen duidelijke koers en is er van een samenhang in de wel uitgevoerde activiteiten weinig te bespeuren.
Eigen beheer
Dat is een groot risico omdat de VW Groep met Cariad gekozen heeft voor ontwikkeling van de software in eigen beheer terwijl andere grote merken, lees BMW en Mercedes-Benz, juist kiezen voor samenwerking met gerenommeerde en ervaren partners als Mobileye en Nvidia. Diess heeft zich concreet ten doel gesteld dat 60 procent van alle softwarecodes in de VW-auto’s uit eigen huis komen. Dat staat dan ook ten dienste van alle merken binnen de groep om zo een grotere schaal te bereiken, maar die merken moeten dan ook bereid zijn er gebruik van te maken.
Problemen
In Duitsland wordt er nog eens aan herinnerd dat met name Volkswagen zelf in het recente verleden al grote problemen heeft ondervonden met software. Dat leidde er bijvoorbeeld toe dat vele duizenden exemplaren van de Golf 8 niet op tijd afgeleverd konden worden. Ook bij de ID.-serie hebben zich om die reden vertragingen voorgedaan. VW wilde dat verhelpen via een over-the-air update maar daarbij ging het weer mis met de verbindingen.
Lees ook:
Volkswagen lanceert elektrische ID.Buzz in Nederland