Volkswagen lanceert elektrische ID.Buzz in Nederland

Er is bij Volkswagen veel gebeurd de afgelopen jaren. Met dank aan de versnelde transitie naar elektrisch rijden raakt het merk inmiddels enigszins in rustiger vaarwater. Zeg maar: de rook is aardig opgetrokken. Vanzelfsprekend haken de Volkswagen-moeder en hun Nederlandse privé-importeur Pon gretig aan bij de lancering van de elektrische ID.Buzz.

Blume zet minder zwaar in op elektrische auto’s dan zijn voorganger.Volkswagen (2022)

De wereldprimeur van de ID.Buzz vond op vijf locaties plaats en Move Amsterdam was er opmerkelijk genoeg een van. Hoewel, opmerkelijk? Een in de ontvangstruimte opgestelde kopie van de oorspronkelijke ‘transporter’ ontwerpschets illustreert dat verhaal letterlijk en figuurlijk. Het origineel en de agenda van Ben Pon staan in het Rijksmuseum als belangrijk cultureel en industrieel erfgoed. Pon’s idee legde kort na WO2 de basis voor de VW ‘Type 2’ – de Kever was Type 1 – die al snel werd gelanceerd. Transportmiddel voor de wederopbouw. De Britten wijzen er overigens fijntjes op dat het platformontwerp van ene Majoor Ivan Hirst daarbij ook aardig meehielp.

Hoe dan ook, tijdens de mondiale onthulling in Move Amsterdam schetste senior vice-president van Pon Automotive Willem Trip hoe hoog ‘ons land’ (Pon) nog steeds bij de fabrikant staat aangeschreven. En hoezeer dit dus ook een historisch moment is. “Driekwart eeuw geleden schetste Ben Pon Senior de contouren van zijn idee voor een Transporter – op 23 april om precies te zijn. Dit jaar vieren we bovendien 75 jaar Volkswagen import in Nederland – om precies te zijn op 8 augustus. Ik zou zeggen dat de nieuwe ID.Buzz de kroon op zijn werk is.”

ID.Buzz en de toekomst

Hoe belangrijk wordt de Buzz voor Pon en Volkswagen? Trip: “Laat ik aanhaken bij de oer-Transporter en hem de motor achter de transitie naar emissievrij en duurzaam transport noemen. Een sleutelmoment. En dat wil wat zeggen, want Volkswagen Bedrijfswagens opereert al sinds 1950 in ons land en was sindsdien onafgebroken marktleider.”

Als we uit vogelperspectief naar de stand van zaken rond elektrificatie kijken, wat zijn dan de bulletpoints, om het zo maar eens te zeggen? “Bij de personenwagens is ons marktaandeel met de merken langjarig zo’n 20 procent. Een op de vijf verkochte auto’s. Kijk je puur naar elektrisch, dan staan we nu al hoger met ruim 30 procent. Rond de een op drie elektrische auto’s is een auto van de Volkswagen Groep.”

Het lijkt duidelijk dat daar met de huidige transitie snelle groei in zit, maar de bedrijfswagens zijn een wat ander verhaal. Die staan in zekere zin aan het begin van die omslag. Je zou zeggen dat het voor de hand ligt dat juist daar een sprong te verwachten is. Mede door het steeds verder afsluiten van de binnensteden de komende jaren. “Bij bedrijfswagens ligt het aandeel elektrisch tegen de 5 procent en het rijdend wagenpark haalt nog geen procent. Maar met de ID.Buzz gaan we echt meedoen en zal het aandeel elektrisch ook gaan stijgen. Een troefkaart voor ons aanbod is daarbij dat ze echt – zoals alle ID-modellen – van de grond af zijn ontwikkeld en opgebouwd als puur elektrische bedrijfswagen en bus. Niet op basis van een bestaand brandstofmodel dus.”

Volkswagen maakt er een feestje van

Het samenvallen van 75 jaar Volkswagen in ons land en de lancering van de ID.Buzz als ‘auto voor de toekomst’ is een moment om uitgebreid bij stil te staan, zegt directeur Volkswagen Bedrijfswagens Robert Jan van den Berg. “Een aantal media heeft het al meegekregen en gaat meedoen. Het zou leuk zijn als er meer aanhaken. We starten met ‘Van Bus tot Buzz Tour’ en gaan in ons land op zoek naar de 75 mooiste en leukste bussen van Nederland. Iedereen kan zich aanmelden, van fraai gerestaureerde bussen via getunede tot bijzonder aangeklede of omgebouwde. De gekozen kandidaten gaan de ‘Tour’ rijden en dan wordt de winnaar gekozen. We hebben inmiddels auto’s van alle generaties bij elkaar. Verder zijn er het hele jaar door activiteiten voor en door dealers en klanten. Als je naar de ID.Buzz zelf kijkt, zit daar nog een ander – minder bekend – historisch aspect aan, want het idee van een elektrische bus is in feite al vijftig jaar oud. Toen nog met een beperkte range natuurlijk. Meer recent hebben we ons huiswerk gedaan met elektrische modellen, onder welke de e-Crafter. Vergeet niet dat het gebruik van bedrijfswagens echt anders is dan bij een elektrische personenauto en daar speelt deze, op het MEB-platform als volledig elektrisch ontwikkelde ID.Buzz, helemaal op in.”

Green Deal helpt

Met de Green Deal mikken overheden en milieu- en belangenorganisaties op het realiseren van de eerste Zero Emission binnensteden vanaf 2025. Wie daar als ondernemer zaken wil blijven doen of pakweg op locatie service wil verlenen, zal dus mee moeten bewegen. Wat heeft de Volkswagen daarvoor in huis? Hoe ziet de klant er dan uit? “Er is een grote vraag vanuit grootzakelijk, maar ook bij MKB en ZZP groeit de belangstelling snel. Feitelijk profiteert de ID.Buzz van dezelfde troefkaarten als de personenwagens: een goede actieradius, grote wendbaarheid door een kleine draaicirkel en natuurlijk de ruimte die ontstaat door alles onder de vlakke laadvloer weg te werken. Er passen bijvoorbeeld twee europallets in de cargoversie – met 3,9 kuub laadruimte. Onze ombouwbedrijven komen daarnaast met een breed aanbod aan varianten, zoals het de bus betaamt.” Volkswagen en Pon nemen overigens nog even de tijd, want bestellen kan vanaf mei – met wat preview events – en de ID.Buzz staat in oktober in de showroom. Vanzelfsprekend kunnen de media rondom het moment van 75 jaar Volkswagen in Nederland vast kennismaken.

Volkswagen lanceert elektrische ID.Buzz in Nederland - Automobielmanagement.nl

Volkswagen lanceert elektrische ID.Buzz in Nederland

Er is bij Volkswagen veel gebeurd de afgelopen jaren. Met dank aan de versnelde transitie naar elektrisch rijden raakt het merk inmiddels enigszins in rustiger vaarwater. Zeg maar: de rook is aardig opgetrokken. Vanzelfsprekend haken de Volkswagen-moeder en hun Nederlandse privé-importeur Pon gretig aan bij de lancering van de elektrische ID.Buzz.

Blume zet minder zwaar in op elektrische auto’s dan zijn voorganger.Volkswagen (2022)

De wereldprimeur van de ID.Buzz vond op vijf locaties plaats en Move Amsterdam was er opmerkelijk genoeg een van. Hoewel, opmerkelijk? Een in de ontvangstruimte opgestelde kopie van de oorspronkelijke ‘transporter’ ontwerpschets illustreert dat verhaal letterlijk en figuurlijk. Het origineel en de agenda van Ben Pon staan in het Rijksmuseum als belangrijk cultureel en industrieel erfgoed. Pon’s idee legde kort na WO2 de basis voor de VW ‘Type 2’ – de Kever was Type 1 – die al snel werd gelanceerd. Transportmiddel voor de wederopbouw. De Britten wijzen er overigens fijntjes op dat het platformontwerp van ene Majoor Ivan Hirst daarbij ook aardig meehielp.

Hoe dan ook, tijdens de mondiale onthulling in Move Amsterdam schetste senior vice-president van Pon Automotive Willem Trip hoe hoog ‘ons land’ (Pon) nog steeds bij de fabrikant staat aangeschreven. En hoezeer dit dus ook een historisch moment is. “Driekwart eeuw geleden schetste Ben Pon Senior de contouren van zijn idee voor een Transporter – op 23 april om precies te zijn. Dit jaar vieren we bovendien 75 jaar Volkswagen import in Nederland – om precies te zijn op 8 augustus. Ik zou zeggen dat de nieuwe ID.Buzz de kroon op zijn werk is.”

ID.Buzz en de toekomst

Hoe belangrijk wordt de Buzz voor Pon en Volkswagen? Trip: “Laat ik aanhaken bij de oer-Transporter en hem de motor achter de transitie naar emissievrij en duurzaam transport noemen. Een sleutelmoment. En dat wil wat zeggen, want Volkswagen Bedrijfswagens opereert al sinds 1950 in ons land en was sindsdien onafgebroken marktleider.”

Als we uit vogelperspectief naar de stand van zaken rond elektrificatie kijken, wat zijn dan de bulletpoints, om het zo maar eens te zeggen? “Bij de personenwagens is ons marktaandeel met de merken langjarig zo’n 20 procent. Een op de vijf verkochte auto’s. Kijk je puur naar elektrisch, dan staan we nu al hoger met ruim 30 procent. Rond de een op drie elektrische auto’s is een auto van de Volkswagen Groep.”

Het lijkt duidelijk dat daar met de huidige transitie snelle groei in zit, maar de bedrijfswagens zijn een wat ander verhaal. Die staan in zekere zin aan het begin van die omslag. Je zou zeggen dat het voor de hand ligt dat juist daar een sprong te verwachten is. Mede door het steeds verder afsluiten van de binnensteden de komende jaren. “Bij bedrijfswagens ligt het aandeel elektrisch tegen de 5 procent en het rijdend wagenpark haalt nog geen procent. Maar met de ID.Buzz gaan we echt meedoen en zal het aandeel elektrisch ook gaan stijgen. Een troefkaart voor ons aanbod is daarbij dat ze echt – zoals alle ID-modellen – van de grond af zijn ontwikkeld en opgebouwd als puur elektrische bedrijfswagen en bus. Niet op basis van een bestaand brandstofmodel dus.”

Volkswagen maakt er een feestje van

Het samenvallen van 75 jaar Volkswagen in ons land en de lancering van de ID.Buzz als ‘auto voor de toekomst’ is een moment om uitgebreid bij stil te staan, zegt directeur Volkswagen Bedrijfswagens Robert Jan van den Berg. “Een aantal media heeft het al meegekregen en gaat meedoen. Het zou leuk zijn als er meer aanhaken. We starten met ‘Van Bus tot Buzz Tour’ en gaan in ons land op zoek naar de 75 mooiste en leukste bussen van Nederland. Iedereen kan zich aanmelden, van fraai gerestaureerde bussen via getunede tot bijzonder aangeklede of omgebouwde. De gekozen kandidaten gaan de ‘Tour’ rijden en dan wordt de winnaar gekozen. We hebben inmiddels auto’s van alle generaties bij elkaar. Verder zijn er het hele jaar door activiteiten voor en door dealers en klanten. Als je naar de ID.Buzz zelf kijkt, zit daar nog een ander – minder bekend – historisch aspect aan, want het idee van een elektrische bus is in feite al vijftig jaar oud. Toen nog met een beperkte range natuurlijk. Meer recent hebben we ons huiswerk gedaan met elektrische modellen, onder welke de e-Crafter. Vergeet niet dat het gebruik van bedrijfswagens echt anders is dan bij een elektrische personenauto en daar speelt deze, op het MEB-platform als volledig elektrisch ontwikkelde ID.Buzz, helemaal op in.”

Green Deal helpt

Met de Green Deal mikken overheden en milieu- en belangenorganisaties op het realiseren van de eerste Zero Emission binnensteden vanaf 2025. Wie daar als ondernemer zaken wil blijven doen of pakweg op locatie service wil verlenen, zal dus mee moeten bewegen. Wat heeft de Volkswagen daarvoor in huis? Hoe ziet de klant er dan uit? “Er is een grote vraag vanuit grootzakelijk, maar ook bij MKB en ZZP groeit de belangstelling snel. Feitelijk profiteert de ID.Buzz van dezelfde troefkaarten als de personenwagens: een goede actieradius, grote wendbaarheid door een kleine draaicirkel en natuurlijk de ruimte die ontstaat door alles onder de vlakke laadvloer weg te werken. Er passen bijvoorbeeld twee europallets in de cargoversie – met 3,9 kuub laadruimte. Onze ombouwbedrijven komen daarnaast met een breed aanbod aan varianten, zoals het de bus betaamt.” Volkswagen en Pon nemen overigens nog even de tijd, want bestellen kan vanaf mei – met wat preview events – en de ID.Buzz staat in oktober in de showroom. Vanzelfsprekend kunnen de media rondom het moment van 75 jaar Volkswagen in Nederland vast kennismaken.