ADAS Alliantie: overgangsfase naar autonoom rijden wordt heel spannend

interview

Veel mensen zijn vanwege de snelle opkomst van ADAS-systemen van mening dat een volledig autonome toekomst bijna een feit is, maar dat zal nog wel even duren. De overgangsfase gaat de nodige uitdagingen met zich meebrengen. De ADAS Alliantie wil met diverse initiatieven het veilige gebruik van ADAS-systemen bevorderen, om de verkeersveiligheid te maximaliseren en de doorstroming te bevorderen.

De ADAS Alliantie werd in 2019 opgericht om alle partijen, van berijders tot schadeherstelbedrijven, inzicht te verschaffen op het gebied van rijhulpsystemen. Leo Bingen, vandaag de dag adviseur van de alliantie, speelde een grote rol bij de totstandkoming ervan. “Het zijn allemaal mooie systemen, maar uit onderzoek kwam naar voren dat de systemen niet goed werden gebruikt. Wij wilden informatie verschaffen over de omgang met dit soort systemen,” vertelt hij. “We zijn indertijd begonnen met 35 partijen, nu zijn het er 63.” Sinds 1 januari van dit jaar is Henk Schravemade onafhankelijk voorzitter van de alliantie. “We hebben acht kernteamleden, waaronder de RAI, de BOVAG en het Verbond van Verzekeraars. We werken met elkaar aan tal van zaken, zoals het onlangs geïntroduceerde ADAS-woordenboek,” aldus Schravemade. “Fabrikanten hanteren verschillende benamingen voor systemen die vaak ook net even anders werken, het is van groot belang dat alle partijen – en zeker de bestuurders – weten om wat voor systeem het gaat.”

Levenscyclus

De ADAS Alliantie richt zich op de gehele levenscyclus van ADAS-systemen. “Van de wijze waarop berijders het moeten gebruiken tot de manier waarop het moet worden onderhouden en worden gekalibreerd,” stelt Schravemade. “De bestuurder moet goed worden geïnformeerd over de systemen die in een auto zitten en over de wijze waarop ze werken,” vult Bingen hem aan. “Misschien is het niet zo handig om dat gelijk bij de aflevering allemaal te doen, maar je zou als garagebedrijf je klant twee weken na aflevering kunnen uitnodigen voor een demonstratie of bijvoorbeeld een video kunnen sturen.” Als gezegd is ook het juiste onderhoud belangrijk voor een goede werking van de systemen. Bingen: “Het is zaak om als autobezitter de sensoren schoon te laten houden zodat de systemen goed blijven werken. En het is bijvoorbeeld aan te raden om bij een onderhoudsbeurt ook de ADAS-systemen even te laten controleren. Ook bij inruil is het overigens belangrijk dat de systemen nog goed werken.”

ABS-effect

Een gedegen demonstratie of uitleg van de ADAS-systemen is volgens Schravemade van cruciaal belang. Anders zou er een ‘ABS-effect’ kunnen ontstaan: toen dit systeem net nieuw op de markt was, gingen mensen harder rijden omdat ze zich veilig waanden met ABS aan boord. Met ADAS-systemen zou hetzelfde gedrag kunnen ontstaan. “Een hoop mensen weten niet wat voor systemen hun auto nu precies voor systemen aan boord heeft,” vertelt hij. “En als je ze niet op de goede manier gebruikt, wordt het alleen maar gevaarlijker. Lane Keeping Assist werkt bijvoorbeeld heel anders dan Lane Departure Warning. Vergeet daarbij ook niet dat je als bestuurder ook altijd verantwoordelijk blijft.” Hoewel veel mensen denken dat autonoom rijden feitelijk al mogelijk is, mede dankzij de marketingactiviteiten van sommige autofabrikanten, is dat nog niet zo, waarschuwt Bingen. “Het beeld dat je met je krantje achterover kunt leunen en de auto alles wel regelt, is niet juist. Met name de combinatie van een adaptieve cruise control en Lane Keeping Assist wordt door veel mensen beschouwd als volledig autonoom rijden, maar dat is het niet. Bij level 2-systemen dient de bestuurder absoluut bij de les te blijven.”

Autonoom

Volgens Schravemade hebben sommige autofabrikanten het beeld gecreëerd dat volledig autonoom rijden op dit moment al mogelijk is. Hij noemt geen namen, maar Tesla kwam in het recente verleden in de problemen omdat de Autopilot-functie toch maar deels autonoom bleek te zijn. “De Autopilot- en Full Self-Driving-functies vereisen actief toezicht van de bestuurder en maken de auto niet autonoom,” zegt Tesla Nederland hierover op zijn website. Waarbij de naam ‘Full Self-Driving’ natuurlijk op zijn zachtst gezegd wat verwarrend is. “Je moet als automerk niet de illusie geven dat een auto iets kan wat hij niet kan”, stelt Schravemade. De ADAS Alliantie is ook aan het onderzoeken of er een register kan worden opgezet waarin alle belanghebbenden kunnen zien welke systemen er in een bepaald automodel zitten. Dat is niet alleen handig voor de berijders, maar ook voor garage- en schadeherstelbedrijven.

Niet alleen veiligheidsaspect

Volgens Schravemade is het overigens een misverstand dat ADAS-systemen alleen een veiligheidsrol spelen. “Het zorgt ook voor duurzaamheid omdat auto’s minder vaak hoeven af te remmen en op te trekken, het verbetert ook de doorstroming. En het draagt natuurlijk ook bij aan het comfort. En dat is een goede zaak, want ontspannen en comfortabel rijden is ook veilig rijden.” Net als marktanalysebureau VMS I Insight, waarvan de data met betrekking tot ADAS-systemen indertijd een belangrijke basis vormde bij de oprichting van de ADAS Alliantie, zien ze bij de ADAS Alliantie dat berijders de systemen meer en meer omarmen, omdat ze steeds beter gaan werken en er meer bekendheid komt. En daarmee wordt de kans ook kleiner dat berijders systemen uitschakelen omdat ze niet goed snappen wat die lampjes in het instrumentarium nu duidelijk willen maken en omdat de ingrepen wellicht voor irritatie zorgen. Rijkswaterstaat heeft recent een onderzoek uitgevoerd waarin is gekeken naar het gebruik van dit soort systemen en daarin wordt het beeld dat ze meer worden gebruikt bevestigd (zie kader).

Uitdagingen

De overgangsfase richting autonoom rijden, waar we nu middenin zitten, brengt volgens de ADAS Alliantie nog wel de nodige uitdagingen met zich mee. “Als alle auto’s autonoom rijden maakt dat het verkeer absoluut veiliger, maar de overgangsfase tot het zover is, wordt spannend,” aldus Schravemade. “Hoe gaan andere verkeersdeelnemers ermee om, is de weginfrastructuur op orde? Denk daarbij aan wegbelijning en onderborden met informatie die door autonoom rijdende auto’s niet altijd goed wordt begrepen.” Leo Bingen is heel benieuwd hoe een en ander gaat verlopen als autonome en niet autonoom rijdende auto’s door elkaar gaan rijden, wat jarenlang het geval zal zijn. “Ik ben ervan overtuigd dat het op een snelweg goed kan functioneren, maar hoe zit het in binnensteden met bijvoorbeeld voetgangers die een rood verkeerslicht negeren? Bij alle partijen zijn er nog grote zorgen op dit vlak.”

Onderzoek Rijkswaterstaat: gebruik neemt toe

Uit het ADAS-onderzoek 2021 van Rijkswaterstaat komt naar voren dat het gebruik van een (adaptieve) cruise control ten opzichte van 2018 licht is gestegen, en dan vooral op snelwegen. Ook voor de overige systemen die zowel in 2018 als 2021 zijn onderzocht is het gebruik toegenomen. De zogeheten ‘gebruiks-gap’ (het systeem is wel aanwezig, maar wordt niet gebruikt) is derhalve kleiner geworden. Met uitzondering van parkeerhulpsystemen (parkeerassistent en remote control parking) en de snelheidsbegrenzer gebruikt minstens 70 procent van de berijders de systemen, en in veel gevallen zelfs meer dan 90 procent.

Lees ook:
Nu ook generiek schadeherstel bij Innovam

ADAS Alliantie: overgangsfase naar autonoom rijden wordt heel spannend - Automobielmanagement.nl

ADAS Alliantie: overgangsfase naar autonoom rijden wordt heel spannend

interview

Veel mensen zijn vanwege de snelle opkomst van ADAS-systemen van mening dat een volledig autonome toekomst bijna een feit is, maar dat zal nog wel even duren. De overgangsfase gaat de nodige uitdagingen met zich meebrengen. De ADAS Alliantie wil met diverse initiatieven het veilige gebruik van ADAS-systemen bevorderen, om de verkeersveiligheid te maximaliseren en de doorstroming te bevorderen.

De ADAS Alliantie werd in 2019 opgericht om alle partijen, van berijders tot schadeherstelbedrijven, inzicht te verschaffen op het gebied van rijhulpsystemen. Leo Bingen, vandaag de dag adviseur van de alliantie, speelde een grote rol bij de totstandkoming ervan. “Het zijn allemaal mooie systemen, maar uit onderzoek kwam naar voren dat de systemen niet goed werden gebruikt. Wij wilden informatie verschaffen over de omgang met dit soort systemen,” vertelt hij. “We zijn indertijd begonnen met 35 partijen, nu zijn het er 63.” Sinds 1 januari van dit jaar is Henk Schravemade onafhankelijk voorzitter van de alliantie. “We hebben acht kernteamleden, waaronder de RAI, de BOVAG en het Verbond van Verzekeraars. We werken met elkaar aan tal van zaken, zoals het onlangs geïntroduceerde ADAS-woordenboek,” aldus Schravemade. “Fabrikanten hanteren verschillende benamingen voor systemen die vaak ook net even anders werken, het is van groot belang dat alle partijen – en zeker de bestuurders – weten om wat voor systeem het gaat.”

Levenscyclus

De ADAS Alliantie richt zich op de gehele levenscyclus van ADAS-systemen. “Van de wijze waarop berijders het moeten gebruiken tot de manier waarop het moet worden onderhouden en worden gekalibreerd,” stelt Schravemade. “De bestuurder moet goed worden geïnformeerd over de systemen die in een auto zitten en over de wijze waarop ze werken,” vult Bingen hem aan. “Misschien is het niet zo handig om dat gelijk bij de aflevering allemaal te doen, maar je zou als garagebedrijf je klant twee weken na aflevering kunnen uitnodigen voor een demonstratie of bijvoorbeeld een video kunnen sturen.” Als gezegd is ook het juiste onderhoud belangrijk voor een goede werking van de systemen. Bingen: “Het is zaak om als autobezitter de sensoren schoon te laten houden zodat de systemen goed blijven werken. En het is bijvoorbeeld aan te raden om bij een onderhoudsbeurt ook de ADAS-systemen even te laten controleren. Ook bij inruil is het overigens belangrijk dat de systemen nog goed werken.”

ABS-effect

Een gedegen demonstratie of uitleg van de ADAS-systemen is volgens Schravemade van cruciaal belang. Anders zou er een ‘ABS-effect’ kunnen ontstaan: toen dit systeem net nieuw op de markt was, gingen mensen harder rijden omdat ze zich veilig waanden met ABS aan boord. Met ADAS-systemen zou hetzelfde gedrag kunnen ontstaan. “Een hoop mensen weten niet wat voor systemen hun auto nu precies voor systemen aan boord heeft,” vertelt hij. “En als je ze niet op de goede manier gebruikt, wordt het alleen maar gevaarlijker. Lane Keeping Assist werkt bijvoorbeeld heel anders dan Lane Departure Warning. Vergeet daarbij ook niet dat je als bestuurder ook altijd verantwoordelijk blijft.” Hoewel veel mensen denken dat autonoom rijden feitelijk al mogelijk is, mede dankzij de marketingactiviteiten van sommige autofabrikanten, is dat nog niet zo, waarschuwt Bingen. “Het beeld dat je met je krantje achterover kunt leunen en de auto alles wel regelt, is niet juist. Met name de combinatie van een adaptieve cruise control en Lane Keeping Assist wordt door veel mensen beschouwd als volledig autonoom rijden, maar dat is het niet. Bij level 2-systemen dient de bestuurder absoluut bij de les te blijven.”

Autonoom

Volgens Schravemade hebben sommige autofabrikanten het beeld gecreëerd dat volledig autonoom rijden op dit moment al mogelijk is. Hij noemt geen namen, maar Tesla kwam in het recente verleden in de problemen omdat de Autopilot-functie toch maar deels autonoom bleek te zijn. “De Autopilot- en Full Self-Driving-functies vereisen actief toezicht van de bestuurder en maken de auto niet autonoom,” zegt Tesla Nederland hierover op zijn website. Waarbij de naam ‘Full Self-Driving’ natuurlijk op zijn zachtst gezegd wat verwarrend is. “Je moet als automerk niet de illusie geven dat een auto iets kan wat hij niet kan”, stelt Schravemade. De ADAS Alliantie is ook aan het onderzoeken of er een register kan worden opgezet waarin alle belanghebbenden kunnen zien welke systemen er in een bepaald automodel zitten. Dat is niet alleen handig voor de berijders, maar ook voor garage- en schadeherstelbedrijven.

Niet alleen veiligheidsaspect

Volgens Schravemade is het overigens een misverstand dat ADAS-systemen alleen een veiligheidsrol spelen. “Het zorgt ook voor duurzaamheid omdat auto’s minder vaak hoeven af te remmen en op te trekken, het verbetert ook de doorstroming. En het draagt natuurlijk ook bij aan het comfort. En dat is een goede zaak, want ontspannen en comfortabel rijden is ook veilig rijden.” Net als marktanalysebureau VMS I Insight, waarvan de data met betrekking tot ADAS-systemen indertijd een belangrijke basis vormde bij de oprichting van de ADAS Alliantie, zien ze bij de ADAS Alliantie dat berijders de systemen meer en meer omarmen, omdat ze steeds beter gaan werken en er meer bekendheid komt. En daarmee wordt de kans ook kleiner dat berijders systemen uitschakelen omdat ze niet goed snappen wat die lampjes in het instrumentarium nu duidelijk willen maken en omdat de ingrepen wellicht voor irritatie zorgen. Rijkswaterstaat heeft recent een onderzoek uitgevoerd waarin is gekeken naar het gebruik van dit soort systemen en daarin wordt het beeld dat ze meer worden gebruikt bevestigd (zie kader).

Uitdagingen

De overgangsfase richting autonoom rijden, waar we nu middenin zitten, brengt volgens de ADAS Alliantie nog wel de nodige uitdagingen met zich mee. “Als alle auto’s autonoom rijden maakt dat het verkeer absoluut veiliger, maar de overgangsfase tot het zover is, wordt spannend,” aldus Schravemade. “Hoe gaan andere verkeersdeelnemers ermee om, is de weginfrastructuur op orde? Denk daarbij aan wegbelijning en onderborden met informatie die door autonoom rijdende auto’s niet altijd goed wordt begrepen.” Leo Bingen is heel benieuwd hoe een en ander gaat verlopen als autonome en niet autonoom rijdende auto’s door elkaar gaan rijden, wat jarenlang het geval zal zijn. “Ik ben ervan overtuigd dat het op een snelweg goed kan functioneren, maar hoe zit het in binnensteden met bijvoorbeeld voetgangers die een rood verkeerslicht negeren? Bij alle partijen zijn er nog grote zorgen op dit vlak.”

Onderzoek Rijkswaterstaat: gebruik neemt toe

Uit het ADAS-onderzoek 2021 van Rijkswaterstaat komt naar voren dat het gebruik van een (adaptieve) cruise control ten opzichte van 2018 licht is gestegen, en dan vooral op snelwegen. Ook voor de overige systemen die zowel in 2018 als 2021 zijn onderzocht is het gebruik toegenomen. De zogeheten ‘gebruiks-gap’ (het systeem is wel aanwezig, maar wordt niet gebruikt) is derhalve kleiner geworden. Met uitzondering van parkeerhulpsystemen (parkeerassistent en remote control parking) en de snelheidsbegrenzer gebruikt minstens 70 procent van de berijders de systemen, en in veel gevallen zelfs meer dan 90 procent.

Lees ook:
Nu ook generiek schadeherstel bij Innovam