Nu ook generiek schadeherstel bij Innovam

interview

Innovam is eind vorig jaar officieel gestart met haar schadeherstelopleidingen. In de nieuwe locatie in Nieuwegein kunnen schadeherstellers zich met intensieve scholing voorbereiden op de toekomst, waar schadeherstel van elektrische voertuigen en rij-assistentiesystemen de grootste uitdagingen vormen. Rutger Huijsman, manager schadeherstel bij Innovam, vertelt hier meer over.

Schadeherstelopleidingen zijn niet nieuw voor Innovam. Voor verschillende merken organiseert men al enkele jaren opleidingen voor het herstellen van merkspecifieke modellen. Generiek schadeherstel is wél nieuw voor Innovam. De aanleiding om hiermee te komen was de vraag vanuit de markt, en dan vooral de grote schadeketens, naar een gedegen opleidingsaanbod. Huijsman: “Er is een grote behoefte aan kennis. Begin vorig jaar zijn we daarom begonnen met het ontwikkelen van deze opleidingen.”

Frontoffice medewerker

Innovam heeft meer dan 70 jaar ervaring met onderhoud en reparatie van ‘alles dat rijdt.’ Huijsman ziet dat reparatie en schadeherstel naar elkaar toegroeien, met name als het gaat om complexe systemen. Samen met dochterbedrijf AutoNiveau is een schadespecifiek opleidingspakket ontwikkeld voor het universele schadebedrijf. De nieuwe schadeherstelopleidingen van Innovam zijn vooral gericht op de Autoschadetechnicus 3 en op de Frontoffice medewerker. Onder de huidige branchenormering bestaat die laatste functie zelfs nog niet weet Huijsman, terwijl deze voor het efficiënt functioneren van het moderne schadeherstelproces onmisbaar is. Want deze professional is in feite de spin in het web, de poortwachter voor het schadebedrijf. “Een schadeauto komt bij hem of haar binnen en hij of zij maakt de calculatie op basis waarvan de herstellers aan het werk gaan. Dat is een hele verantwoordelijkheid, je moet alles weten van schadecalculaties, elektrische en hybride voertuigen, materiaalkennis, verbindingstechnieken, RMI, enzovoort. De opleiding die we nu hebben ontwikkeld bereidt de Frontoffice medewerker meteen voor op de Plusnormering waaraan door BOVAG en FOCWA gewerkt wordt. Die Plusnormering, herstel van complexe, veiligheidskritische schades, springt daar ook al op in. Systemen gaan steeds meer samenwerken en waar het gaat om schadeherstel moet je goed weten wat je doet.” Naar de opleiding voor Frontoffice medewerker is momenteel dan ook de meeste vraag. De training bestaat uit 4 blokken waarin bovenstaande zaken worden behandeld en beslaat 4 praktijkdagen en 13 online modules.

ADAS

In de opleidingen is bovendien veel aandacht voor ADAS. Met ingang van dit jaar zijn alle nieuwe auto’s in Europa verplicht voorzien van negen verschillende rijhulpsystemen, waaronder rijbaanassistentie, een intelligente snelheidsbegrenzer en systemen die waarschuwen bij vermoeidheid van de bestuurder en smartphonegebruik. In 2023 komen daar nog eens twee systemen bij en dat aantal zal de komende jaren verder worden uitgebreid verwacht Huijsman. “De groei is exponentieel, zeker als je kijkt naar de toekomst waarbij voertuigen autonoom moeten gaan rijden. Systemen worden nu al steeds complexer en vragen veel meer kennis van de schadehersteller.” Gaat dit uiteindelijk leiden tot minder omzet in het schadebedrijf? Huijsman verwacht voorlopig van niet. “Het aantal schades zal wel afnemen naarmate ADAS intelligenter wordt en meer ingeburgerd, maar het gemiddelde schadebedrag wordt fors hoger. Het gemiddelde schadebedrag ligt nu rond de 1200 euro. Bij elektrische auto’s zit je op 1600 euro en bij Tesla op 2300 euro.” Huijsman benadrukt dat we in een overgangsperiode zitten. Want  ondanks de opkomst van elektrisch rijden en ADAS rijden er in Nederland nog altijd zo’n 7 miljoen auto’s rond die deze systemen niet hebben. “Voorlopig zal de omzet eerder toenemen dan afnemen.”

De nieuwe schadeherstelopleidingen van Innovam zijn vooral gericht op de Autoschadetechnicus 3 en op de Frontoffice medewerker

Autoschadetechnicus 3

Terug naar de opleidingen, want naast de opleiding voor Frontoffice medewerker is er ook direct veel vraag naar de AST3-opleiding van Innovam die deze maand van start is gegaan. Autoschadetechnicus 3 is de huidige norm. Die bestaat echter al sinds 2010 en de huidige opleidingseisen stammen ook uit die tijd. “Zo wordt er bijvoorbeeld nog gesproken over het vervangen van Xenon-verlichting terwijl we inmiddels te maken hebben met LED-matrixverlichting. Ik zie het als onze grootste uitdaging om binnen niveau 3 iedereen in de schadebranche up-to-date te brengen met de techniek van nu. Dan los je 80 procent van alle schadereparaties op die te maken hebben met auto-elektronica.” Voor complexe diagnose aan elektronische systemen zullen wij ook opleidingen gaan aanbieden voor de Autoschadetechnicus op niveau 4. Hierbij staat vooral de interactie tussen verschillende systemen in de auto centraal, het stellen van de juiste diagnose en het uitvoeren van de juiste reparatie. Uitwijken naar de merkdealer is er dan niet meer bij legt Huijsman uit. “Bijvoorbeeld, als kalibratie niet doorloopt omdat er een storing is die te maken heeft met meerdere complexe systemen die moeten samenwerken, zoals parkeersensoren die zijn gekoppeld aan een noodremsysteem, dan moet je dat zelf oplossen onder de Plusnormering oftewel als Autoschadetechnicus 4.

Elektrische voertuigen

Tot slot het veilig schadeherstel van elektrische voertuigen, meer specifiek de NEN 9140 trainingen. Hiervoor heeft Innovam drie trainingen beschikbaar: het basisniveau, het niveau VOP (voldoende opgeleid persoon), het niveau VP (vakbekwaam persoon) en de combinatie van de twee die op één dag gevolgd kan worden. “Zeker bij schadeherstellers komt het veel vaker voor dat een elektrische auto in potentie gevaarlijk is. Deze training wordt afgesloten met een examen volgens de landelijke norm van IBKI en daarmee werk je veilig aan elektrische auto’s. Er ligt een belangrijke uitdaging voor de branche om nu de medewerkers naar het juiste niveau te brengen.” Kijkend naar de toekomst verwacht Huijsman dat ook waterstofvoertuigen een rol gaan spelen in het schadeherstelproces, zeker ook bij bestelauto’s. “De meningen zijn verdeeld over de impact van waterstofvoertuigen maar feit is dat het elektriciteitsnet in Nederland volledig overbelast is. Je kan in sommige gemeenten al geen laadpaal meer aanvragen. Toch willen we die stap naar vergroening maken zodat we haast gedwongen worden te kijken naar waterstof als brandstof. Daar moet je je op voorbereiden. Je hebt dan niet alleen te maken met NEN 9140 maar ook met zaken als explosiegevaar, speciale afzuiginstallaties.”

Nieuwe trainingslocatie

Dit jaar wil Innovam rond 70 AST’ers opleiden. Ook kunnen er in potentie 70 Frontoffice medewerkers worden opgeleid. Tegelijkertijd starten er opleidingen voor plaatwerken. Er is een compleet nieuwe opstelling gebouwd in Nieuwegein waar medewerkers met de laatste stand van de techniek aan de slag kunnen. De nieuwe locatie is voorzien van de modernste uitlijnbank, meerdere kalibratiesets en een pool van moderne trainingsvoertuigen. Grootste uitdaging in 2022 is om in de schadeherstelbranche meer bekendheid te bereiken met de opleidingen van Innovam. En ook om het belang van training en opleiding te benadrukken. “Ons doel is om op alle vlakken een full service schade-opleider te worden. Schadeherstellers moeten zich realiseren dat als ze mee willen doen in de toekomst ze nu moeten investeren in de kennis van hun medewerkers.”

Lees ook:
VOC en Innovam voegen schadeherstelopleidingen samen

Nu ook generiek schadeherstel bij Innovam - Automobielmanagement.nl

Nu ook generiek schadeherstel bij Innovam

interview

Innovam is eind vorig jaar officieel gestart met haar schadeherstelopleidingen. In de nieuwe locatie in Nieuwegein kunnen schadeherstellers zich met intensieve scholing voorbereiden op de toekomst, waar schadeherstel van elektrische voertuigen en rij-assistentiesystemen de grootste uitdagingen vormen. Rutger Huijsman, manager schadeherstel bij Innovam, vertelt hier meer over.

Schadeherstelopleidingen zijn niet nieuw voor Innovam. Voor verschillende merken organiseert men al enkele jaren opleidingen voor het herstellen van merkspecifieke modellen. Generiek schadeherstel is wél nieuw voor Innovam. De aanleiding om hiermee te komen was de vraag vanuit de markt, en dan vooral de grote schadeketens, naar een gedegen opleidingsaanbod. Huijsman: “Er is een grote behoefte aan kennis. Begin vorig jaar zijn we daarom begonnen met het ontwikkelen van deze opleidingen.”

Frontoffice medewerker

Innovam heeft meer dan 70 jaar ervaring met onderhoud en reparatie van ‘alles dat rijdt.’ Huijsman ziet dat reparatie en schadeherstel naar elkaar toegroeien, met name als het gaat om complexe systemen. Samen met dochterbedrijf AutoNiveau is een schadespecifiek opleidingspakket ontwikkeld voor het universele schadebedrijf. De nieuwe schadeherstelopleidingen van Innovam zijn vooral gericht op de Autoschadetechnicus 3 en op de Frontoffice medewerker. Onder de huidige branchenormering bestaat die laatste functie zelfs nog niet weet Huijsman, terwijl deze voor het efficiënt functioneren van het moderne schadeherstelproces onmisbaar is. Want deze professional is in feite de spin in het web, de poortwachter voor het schadebedrijf. “Een schadeauto komt bij hem of haar binnen en hij of zij maakt de calculatie op basis waarvan de herstellers aan het werk gaan. Dat is een hele verantwoordelijkheid, je moet alles weten van schadecalculaties, elektrische en hybride voertuigen, materiaalkennis, verbindingstechnieken, RMI, enzovoort. De opleiding die we nu hebben ontwikkeld bereidt de Frontoffice medewerker meteen voor op de Plusnormering waaraan door BOVAG en FOCWA gewerkt wordt. Die Plusnormering, herstel van complexe, veiligheidskritische schades, springt daar ook al op in. Systemen gaan steeds meer samenwerken en waar het gaat om schadeherstel moet je goed weten wat je doet.” Naar de opleiding voor Frontoffice medewerker is momenteel dan ook de meeste vraag. De training bestaat uit 4 blokken waarin bovenstaande zaken worden behandeld en beslaat 4 praktijkdagen en 13 online modules.

ADAS

In de opleidingen is bovendien veel aandacht voor ADAS. Met ingang van dit jaar zijn alle nieuwe auto’s in Europa verplicht voorzien van negen verschillende rijhulpsystemen, waaronder rijbaanassistentie, een intelligente snelheidsbegrenzer en systemen die waarschuwen bij vermoeidheid van de bestuurder en smartphonegebruik. In 2023 komen daar nog eens twee systemen bij en dat aantal zal de komende jaren verder worden uitgebreid verwacht Huijsman. “De groei is exponentieel, zeker als je kijkt naar de toekomst waarbij voertuigen autonoom moeten gaan rijden. Systemen worden nu al steeds complexer en vragen veel meer kennis van de schadehersteller.” Gaat dit uiteindelijk leiden tot minder omzet in het schadebedrijf? Huijsman verwacht voorlopig van niet. “Het aantal schades zal wel afnemen naarmate ADAS intelligenter wordt en meer ingeburgerd, maar het gemiddelde schadebedrag wordt fors hoger. Het gemiddelde schadebedrag ligt nu rond de 1200 euro. Bij elektrische auto’s zit je op 1600 euro en bij Tesla op 2300 euro.” Huijsman benadrukt dat we in een overgangsperiode zitten. Want  ondanks de opkomst van elektrisch rijden en ADAS rijden er in Nederland nog altijd zo’n 7 miljoen auto’s rond die deze systemen niet hebben. “Voorlopig zal de omzet eerder toenemen dan afnemen.”

De nieuwe schadeherstelopleidingen van Innovam zijn vooral gericht op de Autoschadetechnicus 3 en op de Frontoffice medewerker

Autoschadetechnicus 3

Terug naar de opleidingen, want naast de opleiding voor Frontoffice medewerker is er ook direct veel vraag naar de AST3-opleiding van Innovam die deze maand van start is gegaan. Autoschadetechnicus 3 is de huidige norm. Die bestaat echter al sinds 2010 en de huidige opleidingseisen stammen ook uit die tijd. “Zo wordt er bijvoorbeeld nog gesproken over het vervangen van Xenon-verlichting terwijl we inmiddels te maken hebben met LED-matrixverlichting. Ik zie het als onze grootste uitdaging om binnen niveau 3 iedereen in de schadebranche up-to-date te brengen met de techniek van nu. Dan los je 80 procent van alle schadereparaties op die te maken hebben met auto-elektronica.” Voor complexe diagnose aan elektronische systemen zullen wij ook opleidingen gaan aanbieden voor de Autoschadetechnicus op niveau 4. Hierbij staat vooral de interactie tussen verschillende systemen in de auto centraal, het stellen van de juiste diagnose en het uitvoeren van de juiste reparatie. Uitwijken naar de merkdealer is er dan niet meer bij legt Huijsman uit. “Bijvoorbeeld, als kalibratie niet doorloopt omdat er een storing is die te maken heeft met meerdere complexe systemen die moeten samenwerken, zoals parkeersensoren die zijn gekoppeld aan een noodremsysteem, dan moet je dat zelf oplossen onder de Plusnormering oftewel als Autoschadetechnicus 4.

Elektrische voertuigen

Tot slot het veilig schadeherstel van elektrische voertuigen, meer specifiek de NEN 9140 trainingen. Hiervoor heeft Innovam drie trainingen beschikbaar: het basisniveau, het niveau VOP (voldoende opgeleid persoon), het niveau VP (vakbekwaam persoon) en de combinatie van de twee die op één dag gevolgd kan worden. “Zeker bij schadeherstellers komt het veel vaker voor dat een elektrische auto in potentie gevaarlijk is. Deze training wordt afgesloten met een examen volgens de landelijke norm van IBKI en daarmee werk je veilig aan elektrische auto’s. Er ligt een belangrijke uitdaging voor de branche om nu de medewerkers naar het juiste niveau te brengen.” Kijkend naar de toekomst verwacht Huijsman dat ook waterstofvoertuigen een rol gaan spelen in het schadeherstelproces, zeker ook bij bestelauto’s. “De meningen zijn verdeeld over de impact van waterstofvoertuigen maar feit is dat het elektriciteitsnet in Nederland volledig overbelast is. Je kan in sommige gemeenten al geen laadpaal meer aanvragen. Toch willen we die stap naar vergroening maken zodat we haast gedwongen worden te kijken naar waterstof als brandstof. Daar moet je je op voorbereiden. Je hebt dan niet alleen te maken met NEN 9140 maar ook met zaken als explosiegevaar, speciale afzuiginstallaties.”

Nieuwe trainingslocatie

Dit jaar wil Innovam rond 70 AST’ers opleiden. Ook kunnen er in potentie 70 Frontoffice medewerkers worden opgeleid. Tegelijkertijd starten er opleidingen voor plaatwerken. Er is een compleet nieuwe opstelling gebouwd in Nieuwegein waar medewerkers met de laatste stand van de techniek aan de slag kunnen. De nieuwe locatie is voorzien van de modernste uitlijnbank, meerdere kalibratiesets en een pool van moderne trainingsvoertuigen. Grootste uitdaging in 2022 is om in de schadeherstelbranche meer bekendheid te bereiken met de opleidingen van Innovam. En ook om het belang van training en opleiding te benadrukken. “Ons doel is om op alle vlakken een full service schade-opleider te worden. Schadeherstellers moeten zich realiseren dat als ze mee willen doen in de toekomst ze nu moeten investeren in de kennis van hun medewerkers.”

Lees ook:
VOC en Innovam voegen schadeherstelopleidingen samen