De auto is Ampere genoemd en heeft een gvw van 2340 kilo met een laadvermogen van achthonderd kilo. Hij zou ongeveer 115 kilometer per uur kunnen halen en 160 kilometer actieradius hebben op één acculading (lithium-ion). Hij wordt aangedreven door een elektromotor van 50 kilowatt. De auto is vanzelfsprekend bedoeld voor fleetowners die veel auto’s in de stad hebben rijden. Volgens Smith (onderdeel van The Tanfield Group) loopt de verkoop van zijn andere elektrische auto’s heel goed. De behoefte aan ‘zero emission vehicles’ zou enorm groot zijn. Anderzijds is de besparing op dure brandstof bijzonder groot. De Ampere zou minder dan twee pence per mijl aan elektriciteit verbruiken, dat is ongeveer twee eurocent per kilometer. Ampere is de derde elektrische auto van Smith, naast de Edison en de Newton. Die laatste is de grootste puur elektrische ‘truck’ van de wereld. Die wordt aangeboden met een gvw van 7,5 tot 12 ton. De productie voor Europa van de Ampere start later dit jaar in Washington bij Tyne & Wear, een dochterbedrijf van Smith. Ford of Britain is in het Verenigd Koninkrijk marktleider op bestelautogebied. “Het is zakelijk verstandig voor ons om volledig mee te werken met de marktleider van elektrische bestelauto’s”, aldus een woordvoerder van Ford.