Bij de Nederlandse marktintroductie van de Hyundai H300 bestelwagen begin dit jaar was er slechts één motor beschikbaar, namelijk de 2.5 CRDi met maar liefst 170 pk. Veel vermogen en veel koppel (392 Nm) natuurlijk, maar het zou toch ook wat goedkoper en een tikkie zuiniger moeten kunnen. Inmiddels kan dat ook want vanaf deze maand is de H300 verkrijgbaar met 136 of 116 pk, in beide gevallen met 343 Nm koppel. Aan de lichtst gemotoriseerde versie hangt een prijskaartje van 15.995 euro excl. btw, terwijl de 136 pk variant op 16.295 euro komt. De zwaarste uitvoering staat onveranderd op 16.995 euro.

 

Het verbruik van laatstgenoemde ligt op 8,5 liter per 100 km, terwijl de beide lichtere versies op 8,3 liter uitkomen. De aanschafprijsverschillen zitten hem puur in de motorkeuze want de goedkopere versies hebben dezelfde uitrusting als de duurste. Dat betekent onder meer standaard ABS en ESP en aan beide zijden een schuifdeur. Dat laatste is trouwens uniek in de bestelautomarkt.

 

Hyundai heeft in Nederland met zo’n duizend eenheden een marktaandeel van twee procent op de bestelautomarkt. Dat komt bijna uitsluitend door de H300. Hyundai heeft jarenlang goede zaken gedaan met de H200, met name ook op de particuliere markt omdat de auto een aantrekkelijk prijskaartje had. De particuliere markt is door de wijziging van de grijskentekenwetgeving bijna volledig ingestort maar Hyundai wil ook niet meer geassocieerd worden met ‘goedkope busjes van ‘b-niveau’ maar eerder met goede en complete bestelauto’s voor een redelijke prijs.

De target voor dit jaar is 1.750 stuks (tot en met juli verkocht: ruim duizend). Verwachting volgend jaar: terugloop van de 170 pk-versie naar twintig procent.