Directeur Arjen de Jong van BMW Nederland nam de prijs in ontvangst. Hij wees er in zijn dankwoord op dat BMW in drie jaar tijd bij de Nederlandse fleetowners het bekendste merk is geworden met een ‘groene’ modellenreeks. De Jong prees ook zijn dealers, "die allemaal geld verdienen" en "alle gekibbel met ons binnenshuis houden. Dat is een compliment waard, want ik ben geen gemakkelijke jongen."

 

Zie powerpoint-presentatie van Arjen de Jong op de bijeenkomst.

 Presentatie Arjen de Jong def .

 

De Zakenauto van het Jaar is een echte praktijkprijs. De auto moet minimaal een jaar op de markt zijn omdat anders niet voldoende ervaringsmateriaal van de leasemaatschappijen en fleetowners beschikbaar is. De verkiezing werkt op basis van een vaste procedure. Er zijn zes invalshoeken waarop de auto’s en hun merkorganisaties worden beoordeeld, waarvan de relatie aanschafwaarde-kilometerkostprijs, de kwaliteit van de import-dealerorganisatie en het aandeel in de zakelijke markt de belangrijkste zijn.

Juist omdat voor deze aanpak is gekozen, zijn er over het algemeen geen grote verrassingen in de uitslag. De wereld van de zakenauto is een uiterst complex geheel van prijs en imago, van kwaliteit en serviceniveau en – daarmee samenhangend – van restwaarde. Het verwerven van een toppositie is een proces van jaren en het behouden van de toppositie vraagt om de juiste producten op het juiste moment en om een niet-aflatende aandacht van de merkorganisatie voor de klant en de berijder.
Om ook vertrouwen te kunnen uitspreken in een nieuwe auto kent de jury ook een aanmoedigingsprijs toe, de zogenoemde AMbitie. Hierbij wordt de beoordeling van de kandidaten voor vijftig procent gebaseerd op de relatie aanschafwaarde-kilometerkostprijs en voor de overige vijftig procent volledig op ‘emotiepounten’. De Opel Insignia kreeg de meeste punten en bleef de Volkswagen Polo (2) en Toyota Avensis (3) voor. Directeur Freddy de Mulder van Opel Nederland liet in zijn dankwoord weten dat hij de prijs ziet als de aftrap naar meer successen voor zijn merk. Hij wees op de door pers en publiek goed ontvangen nieuwe Astra en op de nieuwe Meriva en elektrisch aangedreven Ampera. "Daarmee zetten we in 2010 en 2011 de kroon op ons werk. Ik hoop tegen die tijd twee speeches te mogen geven."  

De deskundige jury bestaat uit vertegenwoordigers van grote leasemaatschappijen (Athlon Car Lease, LeasePlan, ING Car Lease en Arval), uit vertegenwoordigers van zeer grote fleetowners (Randstad-Diemermere, Ministerie van Defensie en KPN), uit vakjournalisten en een zelfstandige fleet & lease-consultant. De Zakenauto van het Jaar en de Bestelauto van het Jaar zijn initiatieven van Automobiel Management. Beide prijzen worden al meer dan twintig jaar uitgereikt.

Meer over het Driving Business Event en de prijsuitreikingen.