De overeenkomst werd maandagmorgen in Washington DC getekend door  Ian Robertson, verantwoordelijk voor verkoop en marketing van BMW Group, en William Sanata Li, president en ceo van Carbon Motors Corporation. Het in Connersville, Indiana, gevestigde bedrijf is in 2003 opgericht voor de ontwikkeling en productie van specifieke politiewagens. Tot op heden worden verschillende modellen van de Amerikaanse autofabrikanten omgebouwd tot surveillancewagen, met name de Ford Crown Victoria is altijd erg populair geweest.

BMW gaat  Carbon Motors zescilinderlijnmotoren leveren, compleet met koeling en uitlaatgassystemen en automatische transmissie voor de Carbon E7. Dat is een speciaal model dat met behulp van de politie is ontwikkeld. Robertson zie bij de ondertekening: "We hebben de uitbreiding van ons verkoopnetwerk voor motoren aangekondigd in onze Strategie Number One. In dit kader is deze overeenkomst een belangrijke eerste stap. Wij zijn verheugd Carbon Motors te kunnen ondersteunen met onze ervaring op het gebied van dieselmotoren. BMW heeft een voorsprong als het aankomt op verbruik, emissie en prestaties. Op deze manier zullen wij in staat zijn bij te dragen aan het met veertig procent verminderen van het brandstofverbruik en de CO2-emissie van meer dan 240 duizend auto’s voor Amerikaanse wetshandhavers in de komende jaren."

Carbon Motors heeft gekozen voor de 300 pk sterke drieliter zescilinder diesel maar gezien de markt voor politieauto’s en het gebrek aan ervaring van Carbon Motors is het aantal te leveren motoren behoorlijk optimistisch. Immers, BMW verkocht in 2009 wereldwijd 498 duizend auto’s met dieselmotoren, 39 procent van het totaal van 1,286 miljoen. Met de beschikbaarheid van het zogenaamde low sulphur diesel (lsd) in alle Amerikaanse staten, neemt de populariteit van de diesel weer stapje voor stapje toe. BMW levert sinds eind 2008 in de VS twee dieselmodellen, de X5 xDrive 35d en de 335d Sedan. Eén op de drie in Amerika verkochte X5’s is tegenwoordig een diesel.

 

Carbon Motors werd in 2003 opgericht door Stacy Dean Stephens, een voormalige politieman uit Dallas, die aan de hand van de tekortkomingen van de als ideale politiewagen beschouwde Crown Victoria nieuwe eisen opstelde. Hij startte samen met William Santana Li, een ex-Ford executive,  het bedrijf Carbon Motors. Het bedrijf verwierf met het E7-prototype bijna dertienduizend orders en krijgt waarschijnlijk een lening van de het ministerie van energie om de productie op te starten. De prijs van een dergelijke auto voor een grote overheidsorder is van levensbelang en Li heeft eerder in de media aangekondigd dat die prijs concurrerend zal zijn. Het concept heeft heel wat aanhangers, omdat velen de huidige politiewagens beschouwen als niet meer dan een fraai uitgedoste trekauto met een verbeterd onderstel. Li heeft gezegd dat Carbon niet alleen een betere auto zal bouwen, maar ook auto’s die zuiniger zijn. De LAPD werkt met autofabrikanten samen om politiewagens te testen en heeft hoge verwachtingen van de E7.