In lijn met de strategie van Peugeot om efficiënte auto’s te produceren met een lage CO2-uitstoot en een optimaal brandstofverbruik, is bij het ontwerp van de 508 gestreefd naar zoveel mogelijk gewichtreducering en naar verbetering van de aerodynamica. De e-HDi is de eerste van de nieuwe generatie startstopsystemen en biedt meer comfort en een brandstofbesparing tot vijftien procent, aldus Peugeot. Enkele maanden na de introductie volgt een versie met HYbrid4-technologie met maximaal 147 kW (200 pk) en vierwielaandrijving met een CO2-uitstoot van slechts 99 gram/km. Die kan ook (beperkt) volledig elektrisch rijden.

De 508 komt in twee varianten, als Berline (met een lengte van 4,79m) en als SW (4,81 m). Beide worden begin oktober voor het eerst aan het grote publiek getoond op de Mondial de l’Automobile 2010 in Paris. De marktintroductie start begin 2011. De 508 staat op het platform 3 van de PSA-groep en zal voor de Europese markt geproduceerd worden in Rennes-La-Janais in Frankrijk. In 2011 zal de 508 Berline ook van de band lopen in Wuhan, China, waar het merk ook grote ambities heeft.