De Duitse merken rapporteren allemaal sterke groei en in China verkocht Volvo in 2009 maar 22 duizend auto’s. Dit jaar zouden het er dertigduizend moeten worden. Volvo gaat zijn positie versterken met de hulp van Geely, waarvan de moedermaatschappij ook eigenaar is geworden van Volvo (voor anderhalf miljard dollar). Door de aankoop door Geely is Volvo het eerste Europese premiummerk dat in Chinese handen is. De baas van Geely, Li Shufu,  zei eerder deze maand dat hij vindt dat Volvo een grote sedan moet gaan produceren en dat alle Volvo’s luxer moeten worden. Stefan Jacoby is het met hem eens: "Ik vind ook dat we Volvo hoger in de markt moeten positioneren. We moeten een Scandinavische versie van luxe maken." Jacoby is sinds een week als topman van Volvo aan het werk. Hij zal een nieuwe strategie opstellen. "Over een half jaar hebben we een veel beter idee over waar we naartoe gaan", zegt hij in Financial Times.

Stefan Jacoby constateert dat Volvo een laatkomer op de Chinese markt is. De grootste markt voor Volvo is nu Amerika, maar daar is het Volvo niet gelukt de sterke groei van Audi, BMW en Mercedes bij te houden omdat Volvo geen auto’s bouwt in de VS. Volvo verkocht in 2009  wereldwijd zo’n 335 duizend auto’s, minder dan alle Duitse premiummerken en ook nog eens elf procent minder dan in 2008. Volvo heeft geen plannen auto’s in de VS te gaan bouwen. De prioriteit is China en daaraan heeft men de handen al vol als ‘relatief kleine fabrikant’.

In China bouwt Volvo zijn S40 en een verlengde versie van de S80 in de fabriek in Chongqing, wat een joint venture is tussen Ford en Mazda en Chang’an . De Chinese regering verplicht aan buitenlandse merken die in China willen produceren dat zij een joint venture aangaan met een Chinese onderneming.