Er zijn al meer dan 150.000 orders en het is dan ook niet verwonderlijk dat overwogen wordt om de productie flink te verhogen. Bovendien geeft Audi groen licht voor een carrière van de A1 in China, zo laat verkoopdirecteur Peter Schwarzenbauwer weten.

Audi heeft de compacte premium hatchback ontwikkeld voor de Europese markt, maar inmiddels is bepaald dat het kleinste model ook elders in de wereld in de verkoop gaat. China is in 2011 aan de beurt, maar de Amerikanen moeten wachten tot de tweede generatie. Van die reeks zal Audi ook een cabrioletversie gaan lanceren.

De Europese marktintroductie staat gepland voor eind augustus, en begint morgen (vrijdag 27 augustus) in Duitsland. De belangstelling voor het model is groot, getuige het grote aantal bestellingen van de Audi dealers. In totaal zou het zoals gezegd gaan om meer dan 150.000 orders. Bij een gepland jaaroutput van 100.000 eenheden is het dan ook niet verrassend dat de vertegenwoordigers van het merk de productie voor dit jaar al geheel geclaimd hebben. En ook de productieplaatsen voor 2011 zijn al deels verdeeld. Overigens betekent dit niet dat het model uitverkocht is. Ja, de fabriek heeft dit jaar geen exemplaren van de A1 meer te vergeven. Maar bij de dealers kunt u nog zeker een exemplaar bemachtigen.

Om productieproblemen te voorkomen gaat het productievolume met 20 procent omhoog tot 120.000 stuks op jaarbasis, al zal daar pas in 2011 volledig van geprofiteerd kunnen worden. Audi bouwt de A1 in Vorst nabij Brussel in een voormalige Volkswagen fabriek. De inmiddels bekende 3-deurs beet de spits af en in oktober zal het doek van het sportieve topmodel S1 worden afgehaald. Op de autotentoonstelling van Bologna in december debuteert de 15 cm langere Sportback met 5 deuren. In 2012 of 2013 komt er mogelijk een elektrische variant.

Schwarzenbauwer kondigde overigens niet alleen een verhoging van de A1 productie aan. Hij zei ook dat de totale verkoopdoelstelling van Audi zal worden opgeschroefd. In plaats van 1,5 miljoen eenheden wil men in 2015 nu op een afzet van 1,8 miljoen auto’s zitten. Een mededeling die bij BMW, momenteel ’s werelds grootste fabrikant van premiumwagens, hard zal zijn aangekomen want die zit op een prognose van 1,6 miljoen verkopen in 2015.

Bron: Autointernationaal.nl