Het aangekondigde patent zal hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met elektrische aandrijving of brandstofceltechnologie. In Parijs debuteerde een tweede emissieloze auto van het Daimler concern: de productie-uitvoering van de A-klasse E-Cell. Van de B-klasse F-cell, de versie met brandstofcel, bracht Mercedes-Benz het afgelopen jaar al een beperkte serie op de weg.

Bestuursvoorzitter Dieter Zetsche sprak de verwachting uit dat zijn concern in 2015 wereldwijd 1,5 miljoen voertuigen zal verkopen, ofwel 50 procent meer dan nu het geval is.

"Bovendien zal het brandstofverbruik aanzienlijk lager zijn. In 2012 zullen wij op 140 gram CO2/km emissie kunnen komen. Ten opzichte van 1995 is dat een besparing van 40 procent", aldus Zetsche.

De doelstelling moet worden bereikt met een slimme mix van alternatieve en verbeterde aandrijflijnen. Een voorbeeld daarvan is de tweede generatie CLS, die over nieuwe zuinige motoren beschikt. Ook zal Daimler start/stop techniek in haar nieuwe of gelifte modellen gaan toepassen.

Bron: AutoInternationaal