Ondanks het feit dat de contracten aflopen, zullen de GM-dealers echter wel de service blijven verrichten en de garantieclaims afhandelen. Verkopen van Pontiac-modellen bereikten een hoogtepunt in 1968, toen het merk een aandeel van zeventien procent (één miljoen exemplaren) had in de 5,4 miljoen door GM verkochte auto’s en trucks. Vooral de GTO, een ras-muscle car met superpotente V8, heeft indertijd bijgedragen tot de grote populariteit van het merk. Maar ook de Firebird, de tweelingbroer van de Chevrolet Camaro, had een grote schare fans, zelfs in Europa.

Vóór het faillissement van GM, waren de Pontiac-verkopen al op een dramatisch laagtepunt. In de jaren tachtig was er al niets meer over van het muscle car-imago. De Golden Eagle-dealers in Nederland hielden toen al op te bestaan. De adelaar prijkte op de motorkap van de Firebird.

Na de reorganisatie van GM onder Roger Smith in 1984 moet het merk de fabricage, engineering en design samenvoegen met die van de andere GM-divisies. Zonder muscle car-imago was het merk eigenlijk al ten dode opgeschreven. Het jaar 2008 was het laatste volledige jaar dat er nog Pontiacs werden verkocht. De teller is toen blijven steken op 267 duizend exemplaren. Met het verdwijnen van de officiële dealerschappen is het merk per 7 november 2010 dus definitief begraven.