Het is de bedoeling dat de vijftienhonderd kilo zware nieuwe sportwagen een carrosserie krijgt van koolstofvezelcomposiet en in 4,8 seconden naar de honderd zal kunnen accelereren. De topsnelheid zal begrensd worden op 250 km/u en de CO2-emissie moet volgens dezelfde bron kunnen uitkomen op zo’n 100 g/km. De auto zal niet BMW’s snelste model zijn want die eer is weggelegd voor de nieuwe M5.

Topman Klaus Draeger van r&d zei ter gelegenheid van de start van het ontwikkelingsproces van de VisionED in Leipzig: "Deze auto is de kroon op ons gamma. Wat betreft technologie is dit beter dan wat we tot nu toe aanbieden." BMW heeft intussen al tienduizenden kilometers getest met de dieselhybride aandrijving voor de VisionED. De testauto had een 1.5-driecilinder diesel met 161 pk. Deze aandrijflijn is dezelfde die zal worden gebruikt in de voorwielaangedreven 115d, die in 2014 op de markt komt. De aluminium motor wordt gebruikt als generator voor de range-extender en kan ook de achterwielen aandrijven via een zestraps transmissie. Twee elektromotoren met 110 pk en 53 pk drijven respectievelijk de voorwielen en de achterwielen aan. Alle drie soorten aandrijving  kunnen onafhankelijk of in combinatie met elkaar werken en leveren cumulatief 325 pk.

De Vision EfficientDynamics (echte naam nog niet bekend) zal worden geleased aan klanten volgens hetzelfde concept als voor de 1-Serie ActiveE die begin volgend jaar op de markt komt. De prijs is niet bekend, maar Draeger heeft aangegeven dat de auto duurder zal zijn dan de 760Li.