Daarmee maakt Honda een volgende stap na de succesvolle toepassing van zijn IMA (Integrated Motor Assist) hybride aandrijflijn in kleinere modellen als de Civic en de CR-Z. Het nieuwe systeem zal in 2012 debuteren in een nog onbenoemd model en bestaat uit een 2-liter benzinemotor, een 120 kW elektromotor en een 5 kWh lithium-ion accu. In elektrische mode moet de auto circa 20 km lang kunnen rijden en een topsnelheid van 100 km/h bereiken voordat de brandstofmotor in werking komt.

De Fit EV is een elektrische auto met een li-ion accupakket en drie modes, Eco, Normaal en Sport. In Eco wordt de actieradium 17 procent groter dan in normale mode. In sport accelereert de auto net als een met een 2-liter viercilinder. Honda gaat de Fit EV dit jaar nog inzetten voor een testvloot van Google, Stanford Universiteit en de Gemeente Torrance, Californië. Honda’s CE Takanobu Ito zei dat de auto in 2012 op de markt komt.

De Fit EV krijgt connectiviteit via een bluetooth telefoon en een PC. De bestuurder kan dan zien wat hoe het staat met het opladen van het accupakket en zelf op afstand de airco aanzetten als hij nog aan de laadpaal staat, zodat dit niet hoeft te gebeuren als wordt gereden. Op die manier wordt de energieopslag tijdens het rijden niet of minder aangesproken. Opladen duurt 6 uur via een 220 volt stekker en 12 uur via een 120 volt aansluiting (in Amerika). De actieradius zal zo’n 160 km bedragen. De Fit EV bereikt een topsnelheid van 150 km/h.