Op dit moment is Porsche nog verantwoordelijk voor de drie grote suv’s die op dezelfde bodemplaat worden gebouwd. Het gaat trouwens om volgende generaties, aangezien van alle modellen zojuist nieuwe versies op de markt zijn gekomen, terwijl de nieuwe Audi Q7 ook al zo goed als af is. Het besluit is genomen nadat Porsche was aangewezen om, in plaats van Audi, toekomstige grote sedans en sportwagens voor de divisies van de VW Groep te ontwerpen. Alle betrokken merken zouden er ook mee hebben ingestemd. De woordvoerder zei tegen Automotive News dat met deze stap synergie wordt gecreëerd die goed uitpakt voor het merk en voor de klant.

 

Het betekent in ieder geval dat Audi de Cajun (de werknaam voor een nieuwe kleine Porsche suv) zal ontwikkelen die op dezelfde bodemplaat gebouwd zal worden als de Audi Q5.

Hiermee hoopt de leiding van Volkswagen dat er een einde zal komen aan conflicten over de verantwoordelijkheden met betrekking tot de ontwikkeling van nieuwe modellen. Volgens de Duitse Financial TImes zijn de conflicten begonnen nadat VW zijn plannen onthulde om Porsche te integreren in het concern als tiende merk. Volgens de berichten is Porsche uitverkozen om de zogenaamde modulaire standaardmatrix te ontwikkelen, het platform, waarop niet alleen de Porsche Panamera, maar ook toekomstige Bentleys zullen worden gebouwd. Ook zal de sportwagenbouwer een nieuw platform moeten ontwikkelen voor modellen van Porsche, Audi en Lamborghini met middenmotor. Audi mag dan de modulaire lengtematrix (Langsbaukasten) bouwen voor de A4, A5 en Q5, terwijl VW de basis zal maken voor auto’s met dwarsgeplaatste motoren (Querbaukasten) zoals de A3.