Mitsubishi stopt met Colt: slechts kleine kans NedCar

Nedcar stopt in 2012 met de productie van de Mitsubishi Colt. Een vervangend model staat niet gepland. Met deze beslissing valt tachtig procent weg van de productie iin Born.

Het besluit hoeft evenwel nog niet het einde te betekenen van de fabriek. Samen met Mitsubishi gaat NedCar de komende tijd studeren op de mogelijkheid om na het stopzetten van de huidige Colt-lijn auto’s te assembleren met onderdelen uit vooral) Japan. Wel moet de Nederlandse fabrikant dan kunnen bewijzen dat hij concurrerend is ten opzichte van andere autoproducenten.

Dat Mitsubishi de deur niet definitief in het slot gooit, heeft geleid tot opluchting bij de Limburgse overheden. Minister Verhagen (Economische Zaken) gaat volgende maand op werkbezoek naar NedCar. Hij zegt bij Mitsubishi te gaan pleiten voor behoud van productie in Nederland.

Mitsubishi’s besluit zijn Colt-opvolger in Thailand te gaan bouwen en Born vooralsnog geen alternatief te bieden, heeft grote gevolgen voor de werkgelegenheid. Behalve bij NedCar zelf (1500 banen) dreigen ook bij toeleveranciers in de provincie zo’n tienduizend banen te verdwijnen. Naast de Colt rolt in Born ook de Mitsubishi Outlander van de band. De SUV heeft echter de langste periode van zijn levenscyclus achter de rug. Bijkomend probleem voor NedCar is dat in Europa sinds geruime tijd een overcapaciteit bestaat bij de auto-industrie.

Mitsubishi stopt met Colt: slechts kleine kans NedCar - Automobielmanagement.nl

Mitsubishi stopt met Colt: slechts kleine kans NedCar

Nedcar stopt in 2012 met de productie van de Mitsubishi Colt. Een vervangend model staat niet gepland. Met deze beslissing valt tachtig procent weg van de productie iin Born.

Het besluit hoeft evenwel nog niet het einde te betekenen van de fabriek. Samen met Mitsubishi gaat NedCar de komende tijd studeren op de mogelijkheid om na het stopzetten van de huidige Colt-lijn auto’s te assembleren met onderdelen uit vooral) Japan. Wel moet de Nederlandse fabrikant dan kunnen bewijzen dat hij concurrerend is ten opzichte van andere autoproducenten.

Dat Mitsubishi de deur niet definitief in het slot gooit, heeft geleid tot opluchting bij de Limburgse overheden. Minister Verhagen (Economische Zaken) gaat volgende maand op werkbezoek naar NedCar. Hij zegt bij Mitsubishi te gaan pleiten voor behoud van productie in Nederland.

Mitsubishi’s besluit zijn Colt-opvolger in Thailand te gaan bouwen en Born vooralsnog geen alternatief te bieden, heeft grote gevolgen voor de werkgelegenheid. Behalve bij NedCar zelf (1500 banen) dreigen ook bij toeleveranciers in de provincie zo’n tienduizend banen te verdwijnen. Naast de Colt rolt in Born ook de Mitsubishi Outlander van de band. De SUV heeft echter de langste periode van zijn levenscyclus achter de rug. Bijkomend probleem voor NedCar is dat in Europa sinds geruime tijd een overcapaciteit bestaat bij de auto-industrie.