Elektrische i-Miev van Mitsubishi doorstaat crashtest (filmpje)

Een crashtest van een elektrische i-Miev van Mitsubishi is ondanks zijn zeer lichte constructie van de auto goed uitgepakt.

Dat meldt ANWB. De Mitsubishi bleek een goede bescherming te bieden en niet onder te doen voor vergelijkbare auto’s met een normale verbrandingsmotor. ANWB voerde de test met zusterorganisaties uit. Het was de eerste keer dat ze met een elektrische auto botsproeven deden.

Er kwamen wel wat kleine verbeterpunten aan het licht. Zo zou de bescherming van knieën en bovenbenen beter kunnen, evenals het naar binnen dringen van onderdelen. "Maar dat is marginaal. De auto is zeker niet gevaarlijk", aldus een woordvoerder. Verder zou na een botsing aan de buitenkant voor hulpverleners zichtbaar moeten zijn dat de (hoge) spanning is uitgeschakeld, zodat ze weten dat ze veilig kunnen werken. Bij een botsing wordt het accupakket overigens automatisch afgekoppeld waardoor er geen spanning op de systeem (en/of op de auto) staat.

ANWB verwacht niet dat automobilisten op korte termijn massaal overstappen op een elektrische auto. De organisatie gaat ervan uit dat er tegen het eind van dit jaar drieduizend in Nederland rondrijden en dan voornamelijk bedrijfswagens. Een probleem is nu nog het gebrek aan oplaadpunten en de prijs want de geteste (kleine) auto kost maar liefst 32.830 euro. De i-Miev is de eerste elektrische auto die in serie wordt geproduceerd. Nissan volgt met de Leaf. 

Elektrische i-Miev van Mitsubishi doorstaat crashtest (filmpje) - Automobielmanagement.nl

Elektrische i-Miev van Mitsubishi doorstaat crashtest (filmpje)

Een crashtest van een elektrische i-Miev van Mitsubishi is ondanks zijn zeer lichte constructie van de auto goed uitgepakt.

Dat meldt ANWB. De Mitsubishi bleek een goede bescherming te bieden en niet onder te doen voor vergelijkbare auto’s met een normale verbrandingsmotor. ANWB voerde de test met zusterorganisaties uit. Het was de eerste keer dat ze met een elektrische auto botsproeven deden.

Er kwamen wel wat kleine verbeterpunten aan het licht. Zo zou de bescherming van knieën en bovenbenen beter kunnen, evenals het naar binnen dringen van onderdelen. "Maar dat is marginaal. De auto is zeker niet gevaarlijk", aldus een woordvoerder. Verder zou na een botsing aan de buitenkant voor hulpverleners zichtbaar moeten zijn dat de (hoge) spanning is uitgeschakeld, zodat ze weten dat ze veilig kunnen werken. Bij een botsing wordt het accupakket overigens automatisch afgekoppeld waardoor er geen spanning op de systeem (en/of op de auto) staat.

ANWB verwacht niet dat automobilisten op korte termijn massaal overstappen op een elektrische auto. De organisatie gaat ervan uit dat er tegen het eind van dit jaar drieduizend in Nederland rondrijden en dan voornamelijk bedrijfswagens. Een probleem is nu nog het gebrek aan oplaadpunten en de prijs want de geteste (kleine) auto kost maar liefst 32.830 euro. De i-Miev is de eerste elektrische auto die in serie wordt geproduceerd. Nissan volgt met de Leaf.