De M-versies worden overigens altijd ontwikkeld op basis van reguliere BMW-modellen, terwijl de nieuwe auto’s die het i-logo krijgen speciaal als elektrische of plug-inhybride ontwikkeld worden. BMW i is een aparte business unit binnen BMW met een eigen design team geleid door Benoit Jacob, die rapporteert aan Adrian van Hooydonk, Vice-president van AG voor design en met een eigen team van technici.

Adrian van Hooydonk zei bij de presentatie van het logo dat de nieuwe auto’s als BMWs herkenbaar zullen zijn aan de ‘nieren’ die bij de gewone modellen de grille vormen. De i-modellen hebben op die plaats geen koeling nodig en de nieren zullen dan ook geen luchtinlaten zijn, maar gesloten vlakken met een blauwe rand eromheen. Het BMW-logo is bij de i-modellen eveneens blauw omrand, net als de achterlichten. Wat de nieuwe auto’s van de gewone BMWs zal onderscheiden is de zogenaamde ‘stream flow’, de twee scherpe lijnen aan de zijkant van de auto die van boven en onder de zijruiten aan de achterkant taps naar elkaar toe lopen. De i-modellen zullen dan ook geen c-stijlen hebben, met de daarin verwerkte Hofmeisterknik, die net als de nieren een kenmerkend stylingelement vormen. Van Hooydonk: "De stream flow demonstreert de lichtheid van de auto en heeft aerodynamische voordelen, wat uitermate belangrijk is in verband met de actieradius."

Verder krijgen de i3 en de i8 en de toekomstige modellen daar tussenin ‘enorme’ wielen. Hoewel Van Hooydonk niet specifiek was, antwoorde hij later bevestigend op onze vraag of we moesten denken aan 20- of 21-inch wielen. "Dit ook weer ten bate van de aerodynamica en bovendien goed voor de herkenbaarheid," aldus de Nederlandse ontwerpchef.

Het i-logo komt uit de keuken van de Duitse vestiging van DesignWorksUSA, onderdeel van de BMW Group. Het bedrijf treedt op als consultant en werkt niet exclusief voor BMW of de andere divisies, maar vooral ook voor externe klanten. Van Hooydonk: "De letter i is de kleinste letter van het alfabet, maar er is iets met de grootte gedaan door hem onder een hoek te plaatsen en doorzichtig te maken. Dat laatste geeft meteen de transparantie en openheid van het nieuwe submerk aan.