"Het is het voor ons niet meer waard om een automerk op te bouwen," zegt GAZ-directeur Bo Andersson. "We hebben de meest efficiënte autofabriek in Rusland en die gaan we gebruiken om auto’s te bouwen voor andere fabrikanten." Dat betekent dus dat de Volga Siber het laatste product is van de fabriek. Dat is een Chrysler Sebring die na het bijna-faillissement in 2009 in productie werd genomen.
Volga is één van de merken van de GAZ Group en gaat het dus niet redden. Verder worden er nog bestelauto’s, vrachtauto’s en zware industriële machines gemaakt. In Nizhny Novgorod is in juni een contract getekend met Volkswagen ter waarde van tweehonderd miljoen euro voor de productie van de Skoda Yeti, Volkswagen Jetta en Skoda Octavia. In het vierde kwartaal van 2012 gaat de Yeti als eerste in productie. Dan heeft de Chevrolet Aveo gezelschap, die vanaf de helft van 2012 uit die fabriek komt. Jaarlijks moeten daarvan dertigduizend stuks worden gebouwd.

Westerse fabrikanten zijn er als de kippen bij om hun vleugels uit te slaan in Rusland. Renault verhoogde onlangs bijvoorbeeld zijn aandeel in AvtoVaz. De verwachting is dat Rusland in 2015 Duitsland passeert als grootste automarkt van de wereld. (bronnen: ANP/NU.nl/GAZ Group)